Tre faktorer har orsakat en kraftig ökning av kostnaderna för glasskador.
– Mjukare vindrutor som inte gör lika stor skada för fotgängare och cyklister vid en kollision är den främsta orsaken till att våra kostnader för vagnskadegarantin ökat kraftigt. Den andra är att väghållarna lägger ut stenkross i stället för salt, säger Peter Himmer, vd för Kia Sverige.
Den tredje orsaken till de skenade kostnaderna är att vindrutorna blivit dyrare då de ska fungera med flera olika kameror och sensorer på nyare bilar.
– Vindrutorna har en allt viktigare funktion i bilens konstruktion. De ska kunna hantera viktiga sensorer för att fordonet ska kunna framföras säkert. Såväl Trafikverket, kommuner som fordonstillverkare bör försöka förhindra att vindrutorna på fordon skadas av grus, säger Staffan Moberg jurist på Svensk Försäkring.
De önskar att ett mindre vasst grus användes halkbekämpning och att det sopas upp snabbare under våren. Dessutom vill de se att stänkskydd återinförs som standardutrustning på bilar.

Svensk Försäkring rapporterar att 713 000 glasskador rapporterades till försäkringsbolag under en ettårsperiod från och med fjärde kvartalet 2023 till och med tredje kvartalet 2024. Det innebär att glasskadorna står för 40 procent av de totalt 1 780 000 inrapporterade bilskadorna.
Statistiken visar också att antalet glasskador ökat med 73 procent under tio år.
Läs även: Mercedes nya hightech-lösning skyddar mot stenskott
Så undviker du stenskott
- Håll större avstånd till framförvarande
- Se upp med flera körfält, håll även avstånd till bilar i andra körfält
- Sänk farten inför möten i motgående körfält
- Ligg inte nära mittlinjen
- Läs även: Försäkringsbolaget: Så får du färre stenskott
Gör så här du om du får stenskott
- Sätt ett plåster på stenskottet för att det inte ska växa
- Laga stenskottet direkt på en bilglasverkstad innan det börjar spricka
- Var försiktig med temperaturskillnader och vätska – de kan orsaka växande sprickor
Läs även: Enkelt DIY-tips kan spara tusenlappar vid stenskott