Hoppa till innehåll

”För kraftig sänkning av reduktionsplikten”

Branschorganisationen menar att sänkningen av reduktionsplikten kan komma att verka kontraproduktivt.

John Sempill

Det har inte gått många dagar sedan införandet av den sänkta reduktionsplikten. Nu menar branschorganisationen Drivkraft Sverige att regeringen tog i för hårt. 

– Det blir svårt att klara våra klimatmål, säger Jessica Alenius, vd hos Drivkraft Sverige, enligt TV4. Man har gjort en för kraftig sänkning.

Den sänkta reduktionsplikten innebär nu 6 procents inblandning av biodrivmedel i både bensin och diesel, från 30,5 procent i diesel och 7,8 procent i bensin. 

En sänkning med 19 procent per liter hade varit tillräckligt, menar branschorganisationen, i stället för omkring fyra kronor per liter för diesel och en krona per liter bensin

– Vi ser att priserna har dragit iväg på grund av kriget i Ukraina, så vi förstår att man behöver göra något. Men vi tycker att man borde sänkt lagom mycket på diesel och inte alls på bensin.

Den sänkta reduktionsplikten kan komma att verka kontraproduktivt och leda till att produktionen av biodrivmedel inte blir lönsam. 

– Vi kommer behöva importera mer fossilt, och exportera det förnybara som vi producerar i Sverige. Det gör ju att vi har svårt att nå våra svenska klimatmål, men även våra internationella åtaganden om att minska utsläppen. 

auto motor & sport och Recharges chefredaktör skriver om bilar, bransch och bilindustri. Som tioåring hade han två drömbilar: Jaguar XJ220 och Ford Mondeo. En av dem hade han som övningskörningsbil. Är annars utbildad trummis och tidigare redaktör för bland annat Den Moderna Hantverkaren, Den Moderna Verkstaden och Musikermagasinet. Lyssnar helst på Toto.

Email: john.sempill@automotorsport.se

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.