Det har inte gått många dagar sedan införandet av den sänkta reduktionsplikten. Nu menar branschorganisationen Drivkraft Sverige att regeringen tog i för hårt.
– Det blir svårt att klara våra klimatmål, säger Jessica Alenius, vd hos Drivkraft Sverige, enligt TV4. Man har gjort en för kraftig sänkning.
Den sänkta reduktionsplikten innebär nu 6 procents inblandning av biodrivmedel i både bensin och diesel, från 30,5 procent i diesel och 7,8 procent i bensin.
En sänkning med 19 procent per liter hade varit tillräckligt, menar branschorganisationen, i stället för omkring fyra kronor per liter för diesel och en krona per liter bensin.
– Vi ser att priserna har dragit iväg på grund av kriget i Ukraina, så vi förstår att man behöver göra något. Men vi tycker att man borde sänkt lagom mycket på diesel och inte alls på bensin.
Den sänkta reduktionsplikten kan komma att verka kontraproduktivt och leda till att produktionen av biodrivmedel inte blir lönsam.
– Vi kommer behöva importera mer fossilt, och exportera det förnybara som vi producerar i Sverige. Det gör ju att vi har svårt att nå våra svenska klimatmål, men även våra internationella åtaganden om att minska utsläppen.