Under fredagen den 26 september, tillverkades den sista Focus ST:n i Fords tyska fabrik i Saarlouis. Det rapporterar branschsajten Motor1.
Vanliga Focus fortsätter att byggas ett par månader till, men hela modellserien läggs ned i november.
Fords tapp i Europa
Fords marknadsandel i Europa är nu nere på 3,3 procent, enligt branschorganisationen ACEA. Volkswagen säljer tre och en halv gånger fler bilar och Skoda nästan dubbelt så många.
Nedgången märks också i Sverige där Ford i år har en marknadsandel på cirka 3,1 procent – bara marginellt lägre än för tio år sedan men långt ifrån tidigare styrkepositioner.
Skillnaden mot kontinenten är att småbilar som Fiesta aldrig varit storsäljare här, vilket dämpat fallet.
Hot hatch på reträtt
Nedläggningen av Focus ST är ett hårt slag mot alla som vill ha en relativt prisvärd sportbil med vardagspraktik.
I Sverige har modellen länge konkurrerat med klassiker som Volkswagen Golf GTI och senare Cupra Leon – modeller som fortfarande går att köpa här.
Toyota GR Yaris har också blivit en succé bland svenska entusiaster och är i dag en av få nyproducerade bensindrivna hot hatches som fortfarande erbjuds.
För svenska bilköpare innebär det att alternativen blir allt färre. När Focus ST nu försvinner lämnas i praktiken bara en handfull bilar kvar i segmentet, och de flesta kommer från Volkswagen-koncernen.
För många blir därför Golf GTI eller GR Yaris de sista riktiga valen när det gäller körglada småbilar med förbränningsmotor.