I september 2020 stänger Ford sin motorfabrik i södra Wales, Storbritannien, och då försvinner också 1.700 jobb. Ford har tidigare meddelat att stora besparingar behövs i Europa och om ett år försvinner alltså en av två motorfabriker i Storbritannien.
Ford skriver i sitt pressmeddelande att nedläggningen av verksamheten i Bridgend inte har något att göra med Brexit. Men man har tidigare sagt att en hård Brexit utan tullavtal med EU skulle kunna innebära höjda kostnader för Ford med ungefär en miljard pund årligen (12 miljarder kronor).
I Bridgend har det byggts motorer till Ford, Jaguar, Land Rover och även Volvo (när Volvo ägdes av Ford). Jaguar Land Rover har en ”fabrik i fabriken” som tillverkar V8-motorer men det kontraktet löper ut nästa höst. Jaguar Land Rover lanserade ganska nyligen en ny, rak bensinsexa som sannolikt ersätter många av dagens V8-applikationer – och de V8-motorer som blir kvar köps förmodligen in från BMW i framtiden.
Kvar i Storbritannien blir en motorfabrik i Dagenham, men all produktion av bilar och kommersiella fordon har upphört.
Nedläggningen av Bridgend är ännu ett hårt slag för brittisk bilindustri, som nådde en topp 2017 med en årlig produktion av 1,8 miljoner bilar. Idag är man nere i 1,4 miljoner bilar och kurvan fortsätter nedåt. Honda, Jaguar Land Rover och Nissan har tidigare meddelat att man skär ner sin verksamhet i Storbritannien.

