Hoppa till innehåll

Fördel BMW i helgens ETCC?

I helgen är det ETCC på Circuito del Jarama. En teknikbana som premierar bilar med god balans, bra väggrepp eftersom den har flera långsamma, ganska tvära kurvor. Fördel bakhjulsdrivna BMW? – Visst, det kan få svårt att få ner effekten på banan med en framhjulsdriven bil, säger Fredrik Ekblom. Men samtidigt måste man komma ihåg […]

I helgen är det ETCC på Circuito del Jarama. En teknikbana som premierar bilar med god balans, bra väggrepp eftersom den har flera långsamma, ganska tvära kurvor. Fördel bakhjulsdrivna BMW?

– Visst, det kan få svårt att få ner effekten på banan med en framhjulsdriven bil, säger Fredrik Ekblom. Men samtidigt måste man komma ihåg att däcken är ganska breda och effekten inte så hiskeligt hög så de får nog ner effekten rätt bra trots allt.
Fredrik tog BMW M3GTR-modellens första seger på Jarama i fjol, men han är inte så säker på seger i år – hur gärna han än vill.
– Bilarna utvecklas kontinuerligt och jag är säker på att Schnitzer inte legat på latsidan sen Brno. Men det är naturligtvis en fråga om ”mitt” team får tillgång direkt till alla eventuellt förbättrade delar. Jag får väl inrikta mig att bli ”Best of the Rest…”

Helgens ETCC-race på Circuito del Jarama markerar mästerskapets sextonde visit på den spanska banan belägen invid motorvägen mellan Madrid och Burgos, cirka 30 km nordöst om den spanska huvudstaden.
Jaramabanan är ritad av John Hugenholz, som bland annat har ritat den holländska F1-banan i Zandvoort och den japanska Suzukibanan. Från början blev Circuito Permanente del Jarama inte riktigt som Hugenholz ville ha den. Istället blev Jarama en inte alltför snabb bana som premierade lågfartsfäste och väggrepp. Det första F1-Grand Prix kördes 1968 och vanns av Graham Hill.
Därefter körde F1 på Jaramabanan under åren 1970-1972-1974-1976-1977-1978-1979 och 1981. Nu har Barcelona och Jerez tagit över.

Den ursprungliga GP-banans varv mätte 3,404km. Numera är banan förlängd till 3.858m, främst i slutet av start- och målrakan vid Nuvolarikurvan.
Den långa raksträckan mynnar ut i en tvär höger, Nuvolarikurvan, där det är populärt att försöka bromsa sig förbi framförvarande. Därefter bär det iväg via en höger-”kink”, Fangio, till en serie tvära kurvor.
Det är vänster-vänster, Varzi, fram till en höger-hårnål, Le Mans.
Därefter en kort raka och en snabb vänster med uppförsstigning, Farina, fram till en teknikkurva som egentligen består av två högerkurvor, Ascari och Portago. Sen kommer en relativt snabb del med en liten vänster-kink, Bugatti, där sista delen bär utför och gör den hastigt uppdykande vänstern, Pegio, riktigt lurig. Den är också omtyckt som plats för ytterst sena inbromsningar, något som dock ofta slutar i tårar eftersom kurvan övergår i en ganska brant stigning vilket innebär att det gäller att ha planerat kurvan, växel och gaspådrag mycket noga!
Därefter bär det ganska odramatiskt iväg till en långsam högerkurva, Monza, som sen leder ut på en kort raka där sen den sista kurvan, Tunnel, dyker upp. Det är en relativt snabb kurva som leder ut på den långa start-och målrakan och det är viktigt att ta den rätt för att uppnå högsta möjliga toppfart.

Ballastsystem introduceras.
ETCC-organisationen har beslutat introducera ett ballastsystem av samma typ som används i BTCC och STCC. Systemet kommer i bruk efter tävlingarna på Anderstorp sista helgen i juni. Det innebär att den mest framgångsrike föraren på den småländska mossen kommer att begåvas med 30 extra kilo till nästa race som körs på tyska Oschersleben. Näst bäste föraren får tjugo kilo extra och den tredje tio kilo.
”Ballaststraffet” kommer därefter att omkalkyleras efter varje race-weekend.

Ställning i ETCC – förare
1. Fabrizio Giovanardi, Alfa Romeo, 56 poäng
2. Nicola Larini, Alfa Romeo, 36
3. Dirk Müller, BMW, 25
4. Rickard Rydell, Volvo, 14
5. Jörg Müller, BMW, 13
6. James Hanson, Volvo, 5
7. Fredrik Ekblom, BMW, 3
8. Paolo Ruberti, Alfa Romeo, 3
9. Luis Villamil, Alfa Romeo, 1

Ställning i ETCC – tillverkare
1. Alfa Romeo, 92 poäng
2. BMW, 39
3. Volvo 19

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.