Hoppa till innehåll

Bekräftar myten om superbilen: ”Det är helt sant”

Det var ord och inga visor när vår testförare John Eriksson fick chansen till en exklusiv provkörning av Fords superbil GT. Prestandan är enormt imponerande, enligt honom. I samband med provkörningen fick vi en pratstund med Craig Sudron, motorkalibreringsingenjör på europeiska Ford. Craig Sudron är motorkalibreringsingenjör på Ford Europa. • Hur blev nya Ford GT […]

Det var ord och inga visor när vår testförare John Eriksson fick chansen till en exklusiv provkörning av Fords superbil GT. Prestandan är enormt imponerande, enligt honom.

I samband med provkörningen fick vi en pratstund med Craig Sudron, motorkalibreringsingenjör på europeiska Ford.

Bekräftar myten om superbilen:
Craig Sudron är motorkalibreringsingenjör på Ford Europa.

• Hur blev nya Ford GT till egentligen?

”En sak man kan läsa ibland är att GT:n började som ett hemligt projekt i ett låst rum med en liten grupp ingenjörer och formgivare innan den hade fått godkännande av ledningen. Det låter som en myt, men det är helt sant. Om de hade gått till cheferna först och sagt att de ville bygga en superbil skulle GT:n förmodligen aldrig ha blivit av.”

• Du som har tillbringat så mycket tid med GT:n, vilka är dina favoritgrejer hos bilen?

”Jag tycker fjädringssystemet, eftersom det gör att man har två bilar i en. Det adderar komplexitet och lite vikt, men man har en bil som klarar ojämnheter hyggligt väl och samtidigt en superstyv och väldigt låg dito som är nära nog en racerbil.”

”Min andra favoritgrej är motorn som till 60 procent utgörs av massproducerade komponenter, det gör att den har en stark koppling till Fords vanliga bilar. Den aktiva aerodynamiken är naturligtvis också väldigt imponerande.”

Läs våra första intryck av Ford GT här. Hela provkörningen publiceras här på auto motor & sport inom kort.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.