
Under 2017 gjorde skadeförsäkringsbolagen 6.966 bedrägeriutredningar. Resultet blev att försäkringsbolagen nekade utbetalning till ett värde av 491 miljoner kronor, en ökning med fyra procent från 2016. Det visar den senaste årsstatistiken över försäkringsbedrägerier från Larmtjänst och Svensk Försäkring.
Försäkringsbedrägerierna beräknas kosta omkring 3-6 miljarder kronor årligen.
Under året polisanmäldes totalt 436 försäkringsbedrägerier varav 379 anmälningar gjordes av försäkringsbolagen.
”Långt ifrån alla misstänkta försäkringsbedrägerier polisanmäls eftersom anmälningarna sällan leder till någon åtgärd. Vi försöker få försäkringsbolagen att polisanmäla fler misstänkta bedrägerier och under 2017 ökade anmälningarna med 15 procent”, säger Mats Galvenius, vd Larmtjänst.
Vanligaste orsaken till nekad utbetalning är att försäkringsfallet inte har inträffat eller inte kan styrkas. Andra vanliga orsaker är att försäkringstagaren har lämnat oriktiga uppgifter när försäkringen tecknades eller att skadan är arrangerad.
Det är främst inom motorförsäkring (45 procent) och hem/villa/reseförsäkringar (39 procent) som försäkringsbolagen avslöjar misstänkta bedrägerier. När det gäller personförsäkringar och företagsförsäkringar upptäcks relativt få bedrägerier men beloppen är ofta stora.
Under 2017 genomfördes en gemensam aktion för att förhindra bedrägerier i form av anlagda bilbränder.
”Varje år anmäls 6.000-7.000 bränder i personbilar till försäkringsbolagen. Skador som kostar 150-200 miljoner kronor”, säger Mats Galvenius.
Det gjordes även en fördjupad utredning av 469 bilbränder (7 procent av de anmälda skadorna) vilka ledde till att försäkringsbolagen beslutade att inte betala ut ersättning för 245 bilbränder.
2018 kommer försäkringsbolagen göra fördjupade utredningar av misstänkta bedrägerier i form av arrangerade trafikolyckor.