Hoppa till innehåll

Försäkringsbolag får övervaka din körning

Ska notoriska fortkörare få betala högre försäkringspremier än andra förare? Det återstår att se, men nu står det klart att Folksam får övervaka sina försäkringstagare!

Försäkringsbolag får övervaka din körning
Kampanjen Grönt ljus visar hur man kan köra trafiksäkert för att sänka sin försäkringspremie.

Datainspektionen har precis kommit med ett utlåtande där man tillåter försäkringsbolaget Folksam att övervaka försäkringstagare för att se om de kör för fort. Helt plötsligt såg vi framför oss ett totalitärt samhälle där där orden frihet under ansvar var något som helt tillhör det förgångna. Därför ringde vi upp Andreas Jerat, presschef på Folksam för att fråga hur de tänker använda tjänsten.

ams: – Kommer ni genomföra övervakning nu när ni fått tillstånd?

Andreas Jerat: – Ja, det kommer vi. Just nu håller vi på att kolla på detaljerna kring försäkringen. Hur ska premiereduktionen fungera? Det finns ett antal praktiska frågor som måste lösas. Om man gör en omkörning, gäller villkoren då? Får man ligga en viss tid över den lagliga hastigeheten? 

ams: – Vad är syftet med övervakningen?

AJ: – Vi vill att så många som möjligt ska använda tjänsten. Det är inte meningen att vi ska straffa fartdårar utan tjänsten ska användas för att stimulera säker körning. Den ska användas i ett premiereducerande syfte. Ju duktigare man är på att hålla hastighetsgränserna, desto lägre försäkringspremie får man. Ungefär så. Vi vet att detta är en produkt som efterfrågats. En morot och stimulans för att få till ett säkrare och miljövänligt körsätt.

Försäkringsbolag får övervaka din körning
Andreas Jerat, presschef Folksam.

Detta är ingenting nytt egentligen. I kampanjen Grönt Ljus, ett samarbete mellan SalusAnsvar, Folksam, Trafikverket och Motorförarnas Helnykterhetsförbund, påbörjades vad som nu skulle bli till ett fullskaligt projekt för Folksam. Folksams initiativ ska bygga på samma teknik som fanns i Grönt ljus där bilarna var kopplade via avancerad gps-teknik till Nationell databas som innehåller information om alla hastigheter på Sveriges statliga och kommunala vägar. Utrustningen som användes i Grönt ljus kunde även mäta kraftiga inbromsningar, körsträcka och om bilen körs mjukt och därmed släpper ut mindre CO2 än normalt.

ams: Kan man fortfarande köpa en vanlig försäkring?

AJ: – Man väljer själv om man vill vara med eller inte. Det är alltså inte något vi tvingar på alla våra försäkringstagare utan vi vill att man frivilligt ska vilja göra detta för att bidra till en säkrare trafiksituation. 

ams: – Men om jag kör jättefort på autobahn?

AJ: – Det är viktigt att databasen som vi använder stämmer överens med verkligheten. Vi alla vet ju att ibland kan det skilja på vad gps:en och och hastighetsbestämmelsen visar. Sådant måste vi eliminera. Sedan måste vi även titta på exakt när, var och hur vi ska implementera våra bestämmelser.

Datainspektionen skriver i sitt utlåtande att: ”Datainspektionen beviljar bolaget undantag bland annat på grund av att det är frivilligt att teckna försäkringen och att syftet med försäkringen är att främja en ansvarsfull och sparsam körstil och att motverka person- och sakskador i trafiken. Av betydelse för bedömningen är även att de insamlade uppgifterna endast ska användas för att beräkna premien och att de inte kommer att spridas utanför försäkringsbolaget.”

”Försäkringsbolaget får inte använda uppgifterna till något annat än att beräkna försäkringspremien,” säger Martin Brinnen, jurist på Datainspektionen.

 

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.