Under 2023 sänks skatten på drivmedel med 6,7 miljarder. Det ger 14 öre per liter för bensin och 41 öre för diesel.
– Det är ingen effektiv åtgärd, säger Magnus Henrekson, professor i nationalekonomi och senior forskare vid Institutet för Näringslivsforskning (IFN), om skattesänkningen till Göteborgs-Posten.
Han menar att det är relativt sätt billigt att köra bil i dag. Ett bensinpris på 24 kronor litern är jämförbart med 1 krona liten 1970 om man räknar in att dagens bilar är bränslesnålare och att reallönerna höjts.
Professor Magnus Henrekson säger till GP att det vore effektivare om regeringen i stället ville sänka skatten på arbete – en sänkning av skatten på drivmedel gynnar främst drivmedelsproducenterna och bara i liten grad privatpersoner.
Sänkt skatt på arbete vore, enligt Henrekson, bättre i ett läge där vi har en hotande lågkonjunktur. En sådan skulle ändå leda till lägre drivmedelspriser.
Professor Magnus Henrekson beskriver regeringens skattesänkning som ett symboliskt slag i luften.