Variabel hastighet blir allt vanligare kring storstäderna. Nu har Statens väg- och transportforskningsinstitut VTI undersökt hur bra det fungerar.
På E4:an vid Södertälje gjordes mätningar av trafiken när hastigheten sänktes från 100 till 80 km/h vid tät trafik. Medelhastigheten sänktes med 4–12 km/h. Hastigheten blev också jämnare mellan filerna och därmed minskade antalet filbyten, vilket minskade olycksrisken.
Tidigare undersökningar har gjorts med sänkt rekommenderad hastighet – det vill säga hastighetsskylt utan röd ring. Denna gång hade 80-skyltarna en röd tvingande ring, vilket troligen bidrog till ökad efterlevnad.
Projektledaren Ellen Grumert tror också att den intensiva trafiken vid testtillfället gjorde att fler sänkte hastigheten.
– I det här fallet gjorde den täta trafiken troligen att man insåg varför hastighetsgränsen sänktes. Det kändes antagligen rimligt och motiverat att köra långsammare, säger hon.
Hon berättar också att bilköerna blir något längre rent fysiskt, men framkomligheten blir bättre och restiderna mer jämna, och därmed mer förutsägbara.
– För resenären borde det vara positivt då riktigt långa restider upplevs som mycket besvärande. Det borde också vara bra att mer exakt kunna säga hur lång tid en viss resa tar, säger Ellen Grumert.
Forskarnas slutsats är att system för variabla hastighetsgränser är värda att investera i på sträckor där det ofta förekommer flaskhalsar och köbildning.