Den amerikanska säkerhetsorganisationen IIHS (Insurance Institute for Highway Safety) ligger bakom studien och har genom åren drivit på säkerhetsutvecklingen genom sina hårda tester.
IIHS har testat autobromsfunktion med tre olika bilar Honda CR-V, Mazda CX-5 och Subaru Forester. De testade hur bilarnas autobroms reagerade på en fotgängare beroende på klädsel – vit, svart, plagg med reflexband samt reflexjacka.
Både Honda CR-V och Mazda CX-5 uppvisar tydliga problem med att upptäcka fotgängardockan när den bär reflexer.

”Vissa biltillverkare behöver justera sina autobromssystem”
– Detta är en oroande blind fläck. Resultaten tyder på att vissa biltillverkare behöver justera sina autobromssystem för fotgängare. Det är ohållbart att kläder som fotgängare, cyklister och vägarbetare bär för att vara säkra kan göra dem svårare att upptäcka för system som ska förhindra kollisioner, säger IIHS-chefen David Harkey i ett pressmeddelande.
Testerna gjordes vid 40 km/h i olika ljusförhållanden.

Tidigare IIHS-forskning visar att autobromssystem med fotgängarskydd minskar kollisioner med fotgängare med 27 procent.