
Det genomsnittliga koldioxidutsläppet från nya bilar i Sverige ska vara nere i högst 95 g/km till 2020, det är målet i utredningen Fossiloberoende Fordonsflotta, FFF. För att nå dit vill utredarna höja supermiljöbilspremien för laddhybrider från 40.000 till 50.000 kronor och för elbilar till 70.000 kronor. Man vill även att förmånsvärdet för laddhybrider sänks till 50 procent och för elbilar till hela 70 procent (nu är det 40 procent).
Utredarna föreslår också att förmånsvärdet för en bil som kostar 300.000 kronor höjs från 15 till 21 procent. Lyxbilstillägget gör att en förmånsbil som kostar 500.000 kronor har ett förmånsvärde på 22 procent istället för nuvarande 17 procent.
Förslagen i utredningen Fossiloberoende Fordonsflotta, FFF, innebär att fler skulle välja att äga bil privat vilket sannolikt skulle innebära en sänkning av nuvarande bilförsäljning. Idag köps cirka 70 procent av alla bilar av företag, som förmånsbil.
Ronny Svensson, vd för tjänstebilsföretaget Ynnor AB, anser att FFF-utredningen är ett hafsverk där man missat chansen att åstadkomma skarpa, miljöanpassade förslag:
”Det här är bara en justering av skattenivån, ” säger Ronny Svensson. ”Eftersom utredningen inte innehåller något förslag till förändring av reseavdraget eller den skattefria schablonen för milersättning, så kommer företagen att fortsätta köpa bilar, eftersom företagen även i fortsättningen måste lösa sitt transportbehov.”
Enligt Ronny Svensson borde utredningen Fossiloberoende Fordonsflotta, FFF, tagit chansen att fokusera på en elektrifiering av biltrafiken och även föreslagit metoder för att skrota ut gamla, energislukande och smutsiga bilar som dessutom har en lägre säkerhetsnivå. I Sverige beräknas det fortfarande rulla cirka 200.000 äldre bilar i dagligt bruk som saknar katalysatorrening. Äldre bilar utan modern avgasrening släpper i runda tal ut hundra gånger mer skadliga avgaser än dagens bilar.
Källa: Fossiloberoende Fordonsflotta, FFF, läs utredningen i två delar som pdf-dokument:
