Hoppa till innehåll
Recharge

”Frälsaren” Rimac gör el av diesel

Kan ”nanorör” ersätta högspänningsbatteriet i elfordon? I alla fall om man ska tro på Rimacs planer.

John Sempill

Superbilstillverkarna ligger inte på latsidan – innovationerna tycks avlösa varandra i en takt som får en att undra varför ingen har tänkt på dessa lösningar tidigare. 

Nu tittar kroatiska Rimac på en teknisk innovation som omvandlar bränslen såsom diesel och bensin till elektrisk energi. 

– Rimac är inte enbart elektriskt – utan är ett märke som tar sig an det som är mest spännande för tillfället, säger tillverkarens vd Mate Rimac i en intervju med Autocar

Det som för tillfället är mest spännande ser ut att vara en teknik som bygger på så kallade ”nanorör”, som energikälla för fordon. Och vad är ”nanorör”?

Tekniken bygger på att hetta upp ”kemiskt skiljaktiga” flytande bränslen för att sedan generera elektricitet. Potentiellt sett skulle tekniken kunna ersätta högspänningsbatteriet i elfordon. 

Rimac har varit i kontakt med en startup – som inte omnämns vid namn i Autocars artikel – som tittar närmare på tekniken i mindre skala. 

Jämförelsevis hävdar Rimac att ”nanorör”-tekniken kan utnyttja upp till 80 procent av bränslets energidensitet, mot uppåt 30 procent hos en konventionell förbränningsmotor. 

Avfallet består visserligen av koldioxid och ”andra gaser” men långt mycket mindre än vad en bil med en traditionell förbränningsmotor ger ut.

Mate Rimac går själv inte in på hur tekniken fungerar, däremot har forskare vid Massachusetts Institute of Technology (MIT) en egen metod som skulle kunna vara inspirationskälla för den kroatiska superbilstillverkaren.

Deras metod bygger på att hetta upp flytande bränslen, som ”bildar en beläggning på ihåliga rör gjorda av en kolatomsstruktur, som i sig har unika elektriska egenskaper”, enligt en artikel från Motortrend, som har tittat djupare på tekniken. 

Om och när det blir verklighet av detta ska bli mycket intressant att följa. Ty, bensin och diesel är trots allt raffinerad råolja. Och det måste finnas fler ännu oupptäckta sätt att på kemisk väg kunna dra nytt av dess egenskaper?

auto motor & sport och Recharges chefredaktör skriver om bilar, bransch och bilindustri. Som tioåring hade han två drömbilar: Jaguar XJ220 och Ford Mondeo. En av dem hade han som övningskörningsbil. Är annars utbildad trummis och tidigare redaktör för bland annat Den Moderna Hantverkaren, Den Moderna Verkstaden och Musikermagasinet. Lyssnar helst på Toto.

Email: john.sempill@automotorsport.se

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.