Hej Magnus, var är du nu?
– Jag har precis tagit mig från Helsingfors till Paris för att träffa de fyra vd:arna för laddnätverken Ionity, Electra, Fastned och Atlante. Tillsammans har de fyra bolagen bildat en allians – Spark Alliance – som kan liknas med allianser för flygbolag som Star Alliance och Sky Team.
Vad innebär det för kunderna?
– De svenska Ionity-kunder kommer att märka att de får fram betydligt fler laddstationer på kartan när de ska köra i Centraleuropa där alla de fyra företagen är verksamma. I dagsläget har de 1 700 laddstationer tillsammans. Framöver kommer fler fördelar.
Vadå för fördelar?
– Spark Alliance räknar att med sin storlek vara intressant för biltillverkarna att samverka med. Både laddföretagen och billtillverkarna vill nå samma upplevelse som när du sätter dig i en Tesla och matar in vart du vill åka – att bilen planerar laddning och automatiskt förbereder laddning genom uppvärmning av batterier.

Kommer fler laddföretag gå med i Spark Alliance?
– Till en början är fokus att få det gemensamma samarbetet på rull. Främst genom att allas laddstationer syns i de fyra företagens appar. Men framöver ser de gärna en ännu större allians.
Vem konkurrerar Spark Alliance med?
– De är tydliga med att huvudkonkurrenten är förbränningsbilarna, inte andra laddnätverk. Det är bland dem som kör bensin- eller dieselbil i dag som de framtida kunderna finns. Och för att locka dem att köpa elbil måste det gå snabbare och enklare att att ladda. Men självklart är detta också ett sätt att stärka sig gentemot andra laddnätverk.
Hur ska de lyckas göra det enklare att ladda?
– En punkt är att minimera antalet trasiga laddare och att alltid garantera att alla laddare kan ge minst 150 kW.
Och hur får de laddarna att krångla mindre?
– Jag pratade med en av deras tekniker och han menar att många laddare krånglar i onödan. Att flera laddnätverk inte prioriterar driftssäkerheten genom att byta komponenter i tid. Via alliansen ska information om bristande komponenter kunna spridas till alla medlemsföretag för att förhindra problem.
– De fyra företagen trycker också på att de inte sysslar med något annat än laddning, så om laddarna inte fungerar så tjänar de inga pengar. Det är en spark i sidan till många bensinbolag, som de menar inte anstränger sig tillräckligt med sina laddare.

Kommer de satsa i Sverige?
– Ionity finns redan i Sverige och det verkar som en del av de andra också vill etablera sig i Sverige, men först vill de till Danmark.
– Jag fick en egen pratstund med Ionitys vd Jeroen van Tilburg och frågade honom om hur deras planer för Sverige är, och specifikt för norra Sverige. Han sa att de först bygger fler laddare i de större städerna innan de går vidare med utbyggnad i norra Sverige. Anledningen är att det tar lång tid att få tillbaka investeringar där de inte bor så många.
Har du något mer att berätta om Spark Alliance?
– Ja. De tänker jobba med att göra det enklare och smidigare att betala. Bland annat att det ska bli billigare att ladda hos andra nätverk med lägre roamingavgifter. De ska också bli tydligare med vad det kostar. På båda punkterna räknar de med att konkurrenterna också tvingas följa efter.
Kommer man att kunna ha ett Spark Alliance-abonnemang?
– Nej. Det blir som med flygbolaget. Du är till exempel bonusmedlem hos SAS och får då fördelar hos alla andra flygbolag inom samma allians.