Hoppa till innehåll

Giamaro Katla är seriöst kul – hyperbilen utmanar Koenigsegg

Helt utan hybrid- eller eldrift – Giamaro Katla skickar över 2 100hk till bakhjulen. Det här kan vara en av de galnaste hyperbilarna någonsin.

Italienska Giamaro Automobili har presenterat sin första modell: Katla. Döpt efter en isländsk vulkan, och lika våldsam som namnet antyder, kombinerar bilen klassisk förbränningsmotorteknik med extrema prestanda.

Under den dramatiskt skulpterade karossen döljer sig en egenutvecklad 7,0-liters V12 med fyra turboaggregat, som producerar 2 127 hk och 2 009 Nm, helt utan hybrid eller elektrifiering.

Det gör Katla till världens näst mest kraftfulla serietillverkade bil, endast slagen av hybriddrivna Koenigsegg Gemera (2 269 hk). Trots detta skickas all kraft till bakhjulen, via en sjustegad CIMA-låda och en mekanisk diff, ett val som får bilen att sticka ut i dagens fyrhjulsdrivna hyperbilsvärld.

Giamaro Katla V12 motor fyrturbo hot-V 2025.
Katlas 7,0-liters V12 med fyra turboaggregat ger 2 127 hk – helt utan elassistans. Foto: Giamaro

Tre nycklar, sju växlar och inget filter

För att tämja monstret har Giamaro utvecklat ett tresystem med olika nycklar: en vit nyckel begränsar effekten till 395–789 hk, svart öppnar upp 1 647 hk och röd nyckel släpper loss hela 2 127 hk.

Det är upp till föraren att avgöra hur mycket av vulkanens vrede som ska släppas lös. Tjänstevikten stannar vid 1 450 kg, tack vare en kolfibermonocoque som väger endast 170 kg.

Giamaro Katla chassi monocoque synlig fjädring 2025.
Kolfibermonocoquen väger endast 170 kg och bidrar till bilens låga totalvikt. Foto: Giamaro

Alla fjädringskomponenter är CNC-frästa i aluminium och bilen har adaptiv dämpning, justerbar markfrigång och så kallade heave springs både fram och bak. Keramiska bromsar kombineras med aktiv aerodynamik, där den bakre vingen fungerar som luftbroms.

Bakifrån Giamaro Katla hyperbil med aktiv vinge 2025.
Den aktiva bakvingen fungerar som luftbroms och är en viktig del av aerodynamiken. Foto: Giamaro

Designen är formad utifrån motorns behov, med dubbla luftintag på taket inspirerade av stridsflyg och bakåtflyttad kabin. Interiören fortsätter på samma tema, med exponerat kolfiber, aluminium och ett stridsflygliknande mittkonsol.

Interiör Giamaro Katla racingstolar alcantara 2025.
Kupén är inspirerad av stridsflyg med exponerad kolfiber, aluminium och två skärmar. Foto: Giamaro

Skräddarsydd för varje förare

Produktionen startar 2027 i Castelfranco Emilia, med en plan på 30 bilar om året, där varje bil byggs enligt kundens specifikation, inte bara i färg och material, utan även i styrkänsla, gasrespons och fjädringskaraktär.

– Vi bygger inte bilar åt kunder – vi bygger dem tillsammans med dem, säger Giamaros grundare Giacomo och Pierfrancesco Commendatore i en intervju med Top Gear.

– En bil måste vara mer än snabb eller vacker. Den ska väcka något djupare – den ska lyfta, gå bortom det ytliga. Den ska knyta an till den människa som lever med den och bli en förlängning av deras identitet.

Sveriges främsta Formel 1-reporter – på plats i depån varje säsong sedan 2019. Redaktör och F1-expert på auto motor & sport med erfarenhet från bland annat Vasabladet, Hufvudstadsbladet, Svenska YLE, Viaplay, Nyhetsmorgon, Starbay, Official F1 Race Programme, FormelDirekt och Sportime Magazin. Bevakar F1, analyserar bilindustrin och provkör bilar – från elbilar till sportbilar. Hejar på Bajen.

Email: christoffer.linden@automotorsport.se
Credits
Foto: Giamaro

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.