Hoppa till innehåll

GM Europe läggs ner – Opel självständigare

General Motors europeiska organisation flyttar inte till Rüsselsheim som det tidigare var sagt. I stället avvecklas GM Europe och Opel får en starkare egen ställning. Samtidigt bygger GM en separat organisation för Chevrolet i Europa. Det blir ingen flytt från Zûrich till Opels hemstad Rüsselsheim för General Motors Europe. I stället avvecklas det bolaget och […]

General Motors europeiska organisation flyttar inte till Rüsselsheim som det tidigare var sagt. I stället avvecklas GM Europe och Opel får en starkare egen ställning. Samtidigt bygger GM en separat organisation för Chevrolet i Europa.

Det blir ingen flytt från Zûrich till Opels hemstad Rüsselsheim för General Motors Europe. I stället avvecklas det bolaget och Opel (med den brittiska grenen Vauxhall) ges en starkare egen ställning med huvudkontoret kvar i Rüsselsheim. I praktiken är det bara GM:s Europachef Nick Reilly och hans närmaste stab som flyttar från Zürich.

GM Europe läggs ner - Opel självständigare

Nya Opelchefen Nick Reilly planerar en offensiv på modellsidan de närmaste åren. Men innan dess ska han presentera rekonstruktionsplanen, som innebär att 9.000 jobb i företaget avvecklas.

En del av personalen på GM Europe i Schweiz får återgå till GM i sina hemländer och en del överförs till Chevrolets Europaorganisation, som blir kvar i lokalerna i Zürich.

Rockaden innebär att Opel och Chevrolet blir konkurrerande märken med helt skilda försäljningsorganisationer i Europa. Chevrolets Europachef Wayne Brannon förklarar att hans märke blir allt bättre och även något dyrare, "och därmed närmar vi oss Opel allt mer". Brannon kan stödja sig på det faktum att Chevrolet är det enda märke inom GM som ökar sin försäljning stadigt. Under helåret 2009 säljer Chevrolet drygt 500.000 bilar i Europa, och inom fem år ska den siffran passera miljonvallen, enligt Europachefen.

GM Europe läggs ner - Opel självständigare

Högst på Opels att-göra-lista står en ny citybil, som kan ta upp kampen med främst Volkswagens nya minibilsfamilj. Mini-Opeln kan vara klar i slutet av 2012. (Illustration: Schulte/Nextline.)

Chevrolet kommer under den tiden med ett stort antal nya modeller, och bland nyheterna i Europa ingår från 2011 även legendariska jänkarsportbilen Camaro.

För att markera märkets självständighet kommer Chevrolets tyska verksamhet att flytta sitt huvudkontor från Opels i Rüsselsheim till nya egna lokaler.

GM:s Europachef Nick Reilly, som nu även är Opelchef, sitter i Opels högkvarter i Rüsselsheim och filar på den saneringsplan för Opel/Vauxhall som han ska presentera i januari 2010. Planen skulle ha presenterats i december, men Reilly påpekar för tyska auto motor und sport att eftersom detta är "ett av de största och mest komplexa rekonstruktionsarbeten som genomförts i europeisk industri" så måste det få ta sin tid.

I planen ingår att Opel måste minska sin produktionskapacitet med 20 procent, vilket betyder att cirka 9.000 arbetstillfällen av totalt 48.000 måste bort. Dessutom räknar Reilly med att få statlig hjälp i Opels produktionsländer med totalt cirka 2,7 miljarder euro.

När planen presenteras får vi också vet lite mer om Opelledningens tankar om modellprogrammet de närmaste åren. En sak är klar på den punkten: Opel måste bredda programmet och satsa hårdare på teknik för alternativa drivsystem. Och högsta prioritet har en ny modell i minsta klassen ¬- som konkurrent till bland andra Ford Ka.

Beslut om den nya mini-Opeln ska tas första kvartalet nästa år, och sedan tar det enligt Reilly bara 24 månader innan den finns i handeln ¬ tack vare att den baseras på en mycket flexibel redan befintlig arkitektur.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.