Hoppa till innehåll

GM: Nytt bud förenklar konkursen

Med ett sockrat sitt bud till sina obligationsägare har GM bättre chanser att genomföra en snabb rekonstruktion. Uppgifter i USA hävdar att GM slänger in sin konkursansökan på måndag – hur påverkar det försäljningen av Opel och Saab? Under torsdagen förändrade General Motors sitt bud till fordringsägarna, vilket innebär att de får en något större […]

Med ett sockrat sitt bud till sina obligationsägare har GM bättre chanser att genomföra en snabb rekonstruktion. Uppgifter i USA hävdar att GM slänger in sin konkursansökan på måndag – hur påverkar det försäljningen av Opel och Saab?

Under torsdagen förändrade General Motors sitt bud till fordringsägarna, vilket innebär att de får en något större andel av det ”Nya GM” som ska växa fram under rekonstruktionen i konkursdomstolen. Det sockrade budet till obligationsägarna förändrar dock inte det faktum att GM känner sig tvingade att söka skydd i konkursdomstolen, sannolikt på måndag 1 juni.

GM: Nytt bud förenklar konkursen

Som mest hade GM över 600.000 anställda och över 50 procent av den jättelika nordamerikanska marknaden. Ska man resa sig på sista gong-gong slaget?

Flera källor i USA hävdar att ansökan om skydd under rekonstruktion, så kallad ”chapter 11”, skickas in på måndag. En anonoym källa inom amerikanska regeringen som nyhetsbyrån Bloomberg News citerar hävdar att man siktar på en rekonstruktion som tar två till tre månader att genomföra. Liksom hos Chrysler blir det en process där de livskraftiga delarna av verksamheten frigörs till ett nytt bolag som relativt snabbt kan fortsätta verksamheten. De avslutande förhandlingarna i konkursdomstolen för Chrysler väntas bli klara under fredagen, vilket innebär att rekonstruktionen tog en månad att genomföra.

Amerikanska regeringen ska övervaka processen i konkursdomstolen och väntas skjuta till ytterligare 30 miljarder i lån till GM. Det ökar den totala skuldbördan till de amerikanska skattebetalarna till cirka 50 miljarder dollar – närmare 400 miljarder kronor! Avgående produktchefen Bob Lutz sa i en intervju med branschtidningen Automotive News att GM har för avsikt att genomföra en snabb rekonstruktion: ”Regeringen vill ha tillbaks sina pengar, och vi har för avsikt att betala,” sa Lutz bland annat.

Regeringen blir majoritetsägare i GM

Även amerikanska regeringen byter skulder mot ägande i det nya GM. Efter rekonstruktion kan staten bli ägare till över 70 procent av GM, men har redan deklarerat att man inte tänker utnyttja sin position som majoritetsägare för att styra arbetet inom GM. Möjligheten att återigen bli lönsamma har förbättrats genom att GM fått igenom nya avtal med bilarbetarfacket UAW som innebär att man är nere i en total lönekostnad som motsvarar den som finns hos till exempel Toyotas fabriker i USA, där det inte finns fackföreningar och kollektivavtal.

Under rekonstruktionsarbetet kan det bli svårare för både Opel och Saab att bli ”avknoppade” från sin huvudägare General Motors. Å andra sidan kan en konkursdomstol vara mera benägen att ”bli av med” de europeiska bolagen och åstadkomma ett renodlat amerikanskt företag. I den allmänna konkursen kan det också bli lättare att politiskt dölja de avskrivningar av gamla internskulder (Saab) som måste göras, liksom de stora värden som man mer eller mindre utan betalning skänker bort till Opel GmbH. Opel väntas ta chansen att frikoppla sig innan 1 juni, men Saab Automobil verkar inte lika stressade.

Sett i den historiska spegeln är det nu hög tid för General Motors att åstadkomma en klassik Hollywood-vändning, i sista stund. Sedan de gyllene dagarna på 60-talet, då GM ägde över hälften av den amerikanska marknaden, har det bara gått utför. Som mest hade GM över 600.000 anställda och efter rekonstruktionen är man förmodligen nere i under en tiondel av den siffran. Förluståren har lagts på hög och sedan år 2000 har GM bokfört en samlad förlust på ofattbara 90 miljarder dollar, cirka 700 miljarder kronor.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.