
Bilförsäljningen
har gått bra i de flesta delar av Europa under 2011 men mycket pekar mot att
2012 blir ett betydligt tuffare år. General Motors tar därför tillfället att
stuva om i Opels ledning för att en gång för alla få utgifter och inkomster att
hamna i balans.
I början på
november utsågs Karl-Friedrich Stracke, 54-årig ingenjör, till ny chef för GM
Europe som tillägg till sin tjänst som vd för Opel/Vauxhall. Nuvarande chefen för GM Europe, Nick Reilly, avgår med pension i början på 2012.
Britten Nick Reilly kallades in för att leda GM Europe i november 2009 efter att GM beslutat
sig för att trots allt inte sälja Opel och Reilly har genomfört en del av det
reformarbete som ansetts nödvändigt.
Men
personalminskningen måste fortsätta och Karl-Friedrich Stracke förhandlar nu
med facket om nya erbjudande med tidig avtalspension och frivilliga
avgångsvederlag. 1.200 bilbyggare vid fabriken i Bochum är på väg att bantas bort och för
GM Europe handlar det totalt om en minskning på drygt 8.000 jobb. Fabriken i
Bochum pekas också ut som den mest sannolika ifall GM väljer att ta bort ytterligare en
fabrik i Europa, något som diskuterats i flera år. På sex år har personalen i Bochum bantats från 10.000 till cirka 3.000.
Under torsdagen
blev det också officiellt klart att amerikanen Steve Girsky blir ny
styrelseordförande för Adam Opel AG, med omedelbar verkan. Från Detroit tar han med sig finanschefen
Dan Ammann och Tim Lee till styrelsen – något som kritiker i Tyskland redan
kommenterat som att ”GM tar över Opel”. Misstroendet och kulturskillnaderna
mellan Detroit och Rüsselsheim sitter i väggarna men de mångåriga förlusterna
för GM Europe kräver åtgärder och de ska Steve Girsky genomföra. Med sig från
Detroit har han de erfarenheter som gjorde att GM kunde vända utvecklingen från
ett nattsvart 2008 till en idag lönsam verksamhet.