GM:s tidigare globala inköpschef, svensken Bo Andersson, går till ryska biltillverkaren GAZ som styrelseordförande. Därmed ingår han i den gruppering som just håller på och köper majoriteten i Opel av GM.
General Motors inköpschef med ansvar för koncernens globala komponentköp, svensken Bo Andersson, sade upp sig med omedelbar verkan i fredags. Nu meddelar Rysslands näst största biltillverkare GAZ att Andersson föreslås som ordförande i styrelsen för GAZ.
Bo Andersson lämnar jobbet som GM:s inköpschef för att bli styrelseordförande i ryska biltillverkaren GAZ.
Ledningen räknar med att Bo Andersson väljs in i styrelsen vid företagets årliga stämma den 29 juni. För närvarande arbetar Andersson som konsult för GAZ-styrelsen och som rådgivare inom bilproduktion åt finansmannen Oleg Deripaska, som är majoritetsägare i GAZ.
I och med att Bo Andersson ingår i GAZ, är han också involverad i rekonstruktionen av Opel, som håller på att säljas av General Motors. GAZ är en av parterna som tecknat en avsiktsförklaring med GM om att överta ägandet i Opel. GAZ ska enligt budet med hjälp av ryska Sberbank köpa 35 procent av Opel, medan kanadensiska bildelsleverantören Magna International tar 20 procent.
Det är inofficiellt känt att de ryska intressenterna ser köpet av Opel som en möjlighet att få tillgång till ett tekniskt kunnande som kan få fart på den inhemska biltillverkningen, vilken i dag ligger långt efter den västeuropeiska. Samtidigt är den ryska kopplingen en chans för Opel att etablera sig på en av världens mest expansiva bilmarknader. (När världsekonomin återhämtar sig.)
GAZ (som står för Gorkovskij Awtomobilnyj Zavod), började tillverka bilar 1932, sedan bolaget bildats 1929 i en uppgörelse mellan Ford och Sovjetunionen om import av Fordkomponenter för montering i en ny fabrik i Nizny Novgorod. I dag tillverkar GAZ sedanen Volga och Volga Siber, som baseras på samma plattform som Chrysler Sebring, samt militärfordon och lätta lastbilar.
Bo Andersson har varit chef för GM:s globala inköp och försörjningslogistik sedan 2001. Han uppges under sin tid på den posten ha sänkt inköpskostnaderna med 2 miljarder dollar om året åt GM.
Andersson har jobbat mer än 20 år hos GM, dit han gick från Saab när GM tog över 1989.