
Målet med den nya höstbudgeten för 2014 är klart: det ska löna sig att köpa en miljöbil. Därför föreslår regeringen ett miljöbilspaket med tre delar.
- Du som kör tjänstebil får även i fortsättningen 40 procent ”rabatt” på förmånsvärdet (upp till 16.000 kronor per år) om du väljer någon av de bästa miljöbilarna – elbilar, gasbilar- eller laddhybrider. (Detta gäller dock enbart till 2016, och många avtal löper på tre år, vilket gör det svårt att planera mer långsiktigt.)
- Mer biobränsle ska blandas i all den bensin och diesel som finns på mackarna.
- Du som tankar E85 eller biogas kommer även i fortsättningen kunna göra det skattefritt.
På längre sikt är ska Sveriges fordonsflotta vara oberoende av fossila drivmedel 2030. Dagens regler för miljöbilar finns alltså kvar, men i framtiden är det enkelt att ändra formeln och därmed skärpa reglerna.
”Regeringen vill att det ska löna sig att köra miljövänligt. Med det här miljöbilspaketet förstärker vi satsningarna på att ställa om till en hållbar transportsektor och ett klimatneutralt samhälle”, säger it- och energiminister Anna-Karin Hatt (C).
- Så tycker experterna

Vill ha straffskatt på miljöbovar
Enligt Gröna Bilister bjuder höstbudgeten inte på något nytt.
”Regeringens förslag är mikrovärmda kylskåpsrester som inte alls tillräckligt snabbt tar oss mot den fossilbränslefria fordonsflottan”, säger Mattias Goldmann på Gröna Bilister.
Organisationen vill istället ha ett bonussystem där de snålaste bilarna kan få upp till 100.000 kronor lägre inköpspris. På samma sätt ska bilar som släpper ut mer än 250 gram koldioxid per kilometer bli 100.000 kronor dyrare.
”Den bil som kan gå tjugo mil på el, och som aldrig körs på annat än el bör få en större premie än den bil som kan gå två mil på el och sen går på bensin och diesel. Med 100.000 kronor i stimulans närmar vi oss den norska nivån, det enda land där elbilarna ännu slagit igenom på allvar”, säger Mattias Goldmann.

”Det här duger inte”
Ronny Svensson på företaget Ynnor, som specialiserat sig på tjänstebilar, tycker budgetförslaget känns ungefär som ”kejsarens nya kläder”.
”Det är inget nytt i sammanhanget. Att förmånsvärdet är nedsatt även i fortsättningen är som ett förlängt lidande. Gasbilar är inte framtidens melodi. Däremot tror jag laddhybrider hör till framtiden, så det är trevligt att de får vara kvar ett tag till”, säger Ronny Svensson.
Han tycker att lagstiftningen för tjänstebilar har passerat sitt bäst före-datum, och han undrar hur länge skattebefrielsen på E85 kan fortsätta – EU godkänner nämligen inte den typen av rabatter efter 2020. Att blanda i förnybart bränsle i dagens bensin och diesel tycker därmeot Ronny Svensson är en utmärkt idé.
”Anna-Karin Hatt, gör din läxa och gör den rätt. Då kanske du kan nå målet som är satt till 2030, men det här duger inte”, säger Ronny Svensson.

Inga dubbdäcksavgifter
Miljöpartiet i Stockholm kritiserar också att regeringen inte inför några dubbdäcksavgifter i budgeten.
”Det är dags att alliansen tar ansvar för den smutsiga luften nu, de kan inte fortsätta nonchalera stockholmarnas hälsa”, säger Daniel Helldén (MP), oppositionsborgarråd i Stockholms stad.
För grönare trafik är budgeten som mikrade rester: man klarar sig för stunden men ingen blir glad och snart MÅSTE man handla #svpol #swgreen
— Mattias Goldmann (@mattiasgoldmann) September 18, 2013