Hoppa till innehåll

GT- och sportbilarna tillbaka på svenska banor

När våra två stora svenska banor – Anderstorp och Mantorp – premiärkörde i slutet av 60-talet stod sportbilarna i centrum. Porsche 908 och Lola T70 dominerade fältet. Men sportvagsracing lever och har behållit greppet om förare och publik med världens kanske mest berömda biltävling – Le Mans 24-timmars – som den verkliga höjdpunkten.Under senare år […]

När våra två stora svenska banor – Anderstorp och Mantorp – premiärkörde i slutet av 60-talet stod sportbilarna i centrum. Porsche 908 och Lola T70 dominerade fältet.

Men sportvagsracing lever och har behållit greppet om förare och publik med världens kanske mest berömda biltävling – Le Mans 24-timmars – som den verkliga höjdpunkten.
Under senare år har allt fler nationella mästerskap för GT (Gran Turismo)-bilar vuxit fram och startfälten är ofta imponerande stora med 35-50 bilar på gridden.
Bland europeiska länder som har starka GT-serier finns alla de stora inom bilsporten: England, Tyskland, Italien, Frankrike, Spanien, Belgien och Holland.

Nu kan snart Sverige läggas till denna lista när "Swedish GT SuperCup" lanseras.

GT- och sportbilarna tillbaka på svenska banor

Nästa år kan vi få se Aquila på de svenska banorna.

En tävlingsserie som planerats under ett drygt år och som nu står färdig med ett tävlingsprogram.
Initiativtagare och projektledare är Leif Lindström – en gång svensk F3-mästare men framför allt hängiven och framgångsrik sportvagnsförare under många år och dessutom mannen bakom framgångsrika Ginetta G20 Cup.
– Det finns ett stort intresse för denna typ av tävlingar både bland förare och publik. I GT-racing körs de riktiga drömbilarna som Ferrari, Porsche, Lamborghini, Aston Martin, Corvette m.fl. och att se dem tävla mot varandra är något alldeles extra.

Men det är förarna och teamen Leif först och främst vänder sig till.
– Nyckeln till att lyckas är att erbjuda de som tävlar ett koncept med bra tävlingar och "fair racing".
Och det gäller inte bara på banan, även i depån gäller det att bygga en atmosfär där alla trivs, till exempel med en gemensam hospitality-enhet dit alla är välkomna.
Tävlingsformen för GT-racing består många gånger av längre tävlingar som kan pågå från en timma upp till 24 timmar.
Men i nationella serier är distansen oftast kortare även om möjligheten för två förare att dela bil är en viktig del.
– Under premiäråret nästa säsong kommer vi att köra tävlingar mellan 25 och 50 minuter – två varje weekend. Obligatoriska depåstopp och möjlighet att byta förare kommer det att vara även i de kortare tävlingarna, berättat Lindström och fortsätter.
– Det finns massor av bilar att välja mellan och på svensk mark står redan mängder av Porsche 996/997, likaså många Ferrari 360/430. Danska Aquila är en annan intressant bil, liksom Ginetta G50 och Renault Megane Trophy. Sedan hoppas jag på att några Aston Martin, Lamborghini och Corvette ska hitta hit. Även BMW M3 är intressant. Vi delar in fältet i två klasser som är ungefär GT3 med 2,6 kg/hk och GT4 med 3,2 kg/hk. Teamet anger själva vikt och effekt och vi kan kontrollera detta med hjälp av en så kallad Powerlog.

Fem tävlingshelger är planerade för 2010 och sedan ska GT SuperCup växa till sju helger de kommande åren.
En av tävlingarna kan komma att köras i något av våra grannländer, varifrån den nya serien också förväntas hitta ett antal team och förare.

Preliminär kalender för 2010:
1. 14-16 maj Anderstorp
2. 18-20 juni Karlskoga
3. 23-25 juli Kinnekulle
4. 28-29 augusti Falkenberg
5. TBA

GT- och sportbilarna tillbaka på svenska banor

När våra två stora svenska banor – Anderstorp och Mantorp – hade premiär i slutet av 60-talet stod sportbilarna i centrum. Porsche 908 och Lola T70 dominerade. Nu gör sportvagnsracingen comeback i Sverige. Men sportvagsracing lever och har behållit greppet om förare och publik med världens kanske mest berömda biltävling – Le Mans 24-timmars – […]

När våra två stora svenska banor – Anderstorp och Mantorp – hade premiär i slutet av 60-talet stod sportbilarna i centrum. Porsche 908 och Lola T70 dominerade. Nu gör sportvagnsracingen comeback i Sverige.

Men sportvagsracing lever och har behållit greppet om förare och publik med världens kanske mest berömda biltävling – Le Mans 24-timmars – som den verkliga höjdpunkten.
Under senare år har allt fler nationella mästerskap för GT (Gran Turismo)-bilar vuxit fram och startfälten är ofta imponerande stora med 35-50 bilar på gridden.
Bland europeiska länder som har starka GT-serier finns alla de stora inom bilsporten: England, Tyskland, Italien, Frankrike, Spanien, Belgien och Holland.
Nu kan snart Sverige läggas till denna lista när "Swedish GT SuperCup" lanseras.

GT- och sportbilarna tillbaka på svenska banor

Nästa år kan vi få se Aquila på de svenska banorna.

En tävlingsserie som planerats under ett drygt år och som nu står färdig med ett tävlingsprogram.
Initiativtagare och projektledare är Leif Lindström – en gång svensk F3-mästare men framför allt hängiven och framgångsrik sportvagnsförare under många år och dessutom mannen bakom framgångsrika Ginetta G20 Cup.
– Det finns ett stort intresse för denna typ av tävlingar både bland förare och publik. I GT-racing körs de riktiga drömbilarna som Ferrari, Porsche, Lamborghini, Aston Martin, Corvette m.fl. och att se dem tävla mot varandra är något alldeles extra.
Men det är förarna och teamen Leif först och främst vänder sig till.
– Nyckeln till att lyckas är att erbjuda de som tävlar ett koncept med bra tävlingar och "fair racing".
Och det gäller inte bara på banan, även i depån gäller det att bygga en atmosfär där alla trivs, t.ex. med en gemensam hospitality-enhet dit alla är välkomna.
Tävlingsformen för GT-racing består många gånger av längre tävlingar som kan pågå från en timma upp till 24 timmar.
Men i nationella serier är distansen oftast kortare även om möjligheten för två förare att dela bil är en viktig del.
– Under premiäråret nästa säsong kommer vi att köra tävlingar mellan 25 och 50 minuter – två varje weekend. Obligatoriska depåstopp och möjlighet att byta förare kommer det att vara även i de kortare tävlingarna, berättat Lindström och fortsätter.
– Det finns massor av bilar att välja mellan och på svensk mark står redan mängder av Porsche 996/997, likaså många Ferrari 360/430. Danska Aquila är en annan intressant bil, liksom Ginetta G50 och Renault Megane Trophy. Sedan hoppas jag på att några Aston Martin, Lamborghini och Corvette ska hitta hit. Även BMW M3 är intressant. Vi delar in fältet i två klasser som är ungefär GT3 med 2,6 kg/hkr och GT4 med 3,2 kg/hkr. Teamet anger själva vikt och effekt och vi kan kontrollera detta med hjälp av en s.k. Powerlog.

Fem tävlingshelger är planerade för 2010 och sedan ska GT SuperCup växa till sju helger de kommande åren.
En av tävlingarna kan komma att köras i något av våra grannländer, varifrån den nya serien också förväntas hitta ett antal team och förare.

Preliminär kalender för 2010:
1. 14-16 maj Anderstorp
2. 18-20 juni Karlskoga
3. 23-25 juli Kinnekulle
4. 28-29 augusti Falkenberg
5. TBA

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.