Hoppa till innehåll

Guide: Allt du behöver veta om vinterdäck

Vår guide om vinterdäck tar upp lagar och regler, friktionsdäck eller dubb, hur ska däck förvaras med mera.

Regler för vinterdäck

I Sverige är det krav på vinterdäck på personbilar mellan 1 december och 31 mars om vinterväglag råder. Med vinterväglag menas snö, is, snömodd eller frost på vägen.

Friktionsdäck får användas året runt, men det är inte att rekommendera eftersom den mjuka gummiblandningen ger längre bromssträcka under sommarhalvåret.

Dubbdäck är tillåtna från 1 oktober till 15 april, och under andra tider om vinterväglag kan förväntas. Minsta tillåtna mönsterdjup för vinterdäck är 3 millimeter.

Vinterdäck måste vara märkta med symbolen 3PMSF (Three Peak Mountain Snowflake) som ser ut som en alptopp med en snöflinga i.

3PMSF (Three Peak Mountain Snowflake)
Den här symbolen visar att det är ett godkänt vinterdäck. Däckmönstret måste dock vara minst 3 mm djupt.

Då ska du välja dubbat eller friktionsdäck

Dubbdäck erbjuder det bästa greppet på ren is, men ger upphov till mer buller. Greppet kan också vara något sämre på andra underlag jämfört med dubbfria friktionsdäck.

Enligt Trafikverket finns det ingen statistik som talar för att dubbdäck ger ökad trafiksäkerhet.

Trafikverket rekommenderar dubbfria friktionsdäck för bilar med antisladdsystem (som alla bilar tillverkade efter 2008 har). Äldre bilar utan antisladdsystem bör ha dubbdäck på vintern.

I vissa städer finns lokala förbud mot dubbdäck på enstaka gator.

Den som har dubbdäck på bilen måste också ha dubbdäck på släpvagnen vid vinterväglag.

Två typer av dubbfria friktionsdäck

De dubbfria friktionsdäcken delas upp i två kategorier: Nordiska och Mellaneuropeiska.

Nordiska friktionsdäck har en mjukare gummiblandning som är optimerad för kalla temperaturer, snö och is. Dessa rekommenderas för svenska förhållanden.

Mellaneuropeiska friktionsdäck är anpassade för mildare vinterklimat med en hårdare gummiblandning. De är bäst på bar asfalt, men ger ett sämre grepp vid vinterväglag.

De bästa däcken ska sitta bak

Den största faran i vintertrafiken är att man får sladd och krockar med mötande trafik. För att minska risken för sladd ska det däckpar som har bäst mönster sitta på bakhjulen.

En del mindre pålästa däckverkstäder vill sätta de bästa däcken på de drivande hjulen. Det ger bäst framkomlighet, men säkrast är alltid att ha de bästa däcken baktill.

Mönsterdjupet måste vara minst 3 mm, men Trafikverket rekommenderar 4–5 mm som minimum. Däcken bör inte heller vara äldre än 6–8 år då gummit hårdnar med tiden och ger sämre grepp.

Under sommarsäsongen bör vinterdäcken förvaras torrt och svalt för att behålla sina egenskaper. Den som förvarar sina vinterdäck på ett däckhotell bör kontrollera att de inte förvaras i en solbelyst container.

Den tidigare rekommendationen att efterdra hjulmuttrarna en tid efter hjulskiftet är ändrad till att EFTERKONTROLLERA, eftersom den tidigare rekommendationen ledde till att en del dog åt muttrarna för hårt. För bästa resultat rekommenderas en momentnyckel.

Välj bevisat bra däck – och spar en slant

Det finns en koppling mellan pris och kvalitet, men genom att läsa våra däcktester kan du välja ut högpresterande däck och göra prisjämförelser. På så sätt kan du spara pengar utan att tumma på kvalitet och säkerhet.

Journalist, fotograf och redaktör med mångårig erfarenhet inom motor och fotografi. Skriver om bilar, industri och bransch. Tidigare chefredaktör för tidningarna Fotosidan Magasin, Proffsfoto och Kamera & Bild.

Email: magnus@automotorsport.se
Credits
Foto: Getty Images

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.