Hoppa till innehåll

Håll i ratten: Så mycket kostar en F1-bil

Vad kostar det att utveckla den bästa bilen? Eller kanske mer konkret: vad kostar en F1-bil? Följ med på en dyr shoppingtur.

John Sempill

Historiskt hade man kunnat svara ”ungefär lika långt som ett snöre”. Men för att jämna ut startfältet har ett kostnadstak införts vilket reglerar hur mycket teamen får lägga på sin utveckling.

Nu kan vi åtminstone greppa hur långt snöret bör kunna vara. 

Vad en Formel 1-bil kostar varierar och styrs mycket av leverantörer och vilka komponenter som används. 

Kostnadstak för att jämna ut fältet

Det nuvarande kostnadstaket ligger på 135 miljoner dollar per team per år. Hur mycket av detta går åt till att utveckla tävlingsbilen? 

– Det är oerhört klurigt att säga, berättar Pat Symonds, teknisk chef hos F1-startup-teamet Andretti, till Motor Sport Magazine.

– I min tidigare roll brukade jag jämt fråga teamen hur mycket de spenderade på vissa komponenter. Ibland ville teamen inte berätta något, och ibland visste de inte – men jag gjorde några anteckningar, och jag kan räkna ut kostnadsökningen med inflationen efter mina år med Marussia. 

Pat Symonds har tidigare arbetat hos Renault under mästerskapsåren 2005–2006, samt Williams och Marussia. 

Med allt sammanlagt menar Pat Symonds att en F1-bil kunde kosta omkring 400 miljoner dollar, detta fram till introduktionen av kostnadstaket 2021. 

Nedan är en lista på vad F1-bilens olika delar kostar var för sig i dag, baserat på Pat Symonds uppgifter till Motor Sport Magazine. 

Chassi: 707 000 dollar 

Chassit består vanligtvis av tolv lager kolfiber och väger omkring 35 kg. 

Bakvinge med DRS: 85 000–150 000 dollar

Bakvingen är en komponent som ändras och justeras till varje tävling beroende på banans karaktär och hur mycket markeffekt som behövs. 

F1-framvinge och nos: 141 500 dollar

F1-bilens nos och framvinge är en komplicerad del av bilen. Denna del bryter luften först och matar sedan vidare luftflödet kring bilen.

Halo: 17 000 dollar

Denna komponent skyddar föraren och är tillverkad för att stå emot ett tryck på motsvarande vikten av två större elefanter.

Golv och främre vindledare: 141 000 dollar

Golvet är mer komplicerat än man kan tro och liksom framvingen leds luftflödet via kanaler och vidare på det minst turbulenta viset möjligt. 

F1-motor: 18,32 miljoner dollar

Det dyraste i en F1-bil: V6-enheterna på 1,6 liter med turbo och hybridteknik kostar miljontals att utveckla.

Växellåda: 354 000 dollar

Semiautomatiska lådor med åtta steg och en backväxel. Växlingarna går på drygt 0,05 sekunder. 

Bränsletank: 31 000 dollar

Kevlar och polyuretan står för materialet och för att förhindra konstiga viktkast är tanken indelad i flera fack. 

F1-ratt: 50 000 dollar

Dessa är tillverkade i kolfiber och har 20 knappar, rattar och paddlar, varav samtliga går att anpassa efter respektive förare.

Hydraulik: 170 000 dollar

Utan hydraulik skulle bilen inte fungera – hydrauliken styr alla bilens funktioner, från styrning till differentialen och DRS-systemet. 

Bromsskivor och belägg: 78 000 dollar

Här baseras priset på hur invecklade de behöver vara – mycket beroende på kylning. 

F1-däck: 3 000 dollar per uppsättning

Det är däcken som kopplar samman bilarna med asfalten. Däcken tillverkas med flera olika gummiblandningar och för olika väderförhållanden.

Övriga F1-kostnader (kabelhärva, drivaxlar och så vidare): 51 000 dollar

Priset att betala

I runda slängar får vi därmed räkna med 20 miljoner dollar för en F1-bil. Eller omkring 220 miljoner kronor.

Att Formel 1-team väljer att ersätta kraschbenägna förare får plötsligt en väldigt logisk (och kostnadsmedveten) förklaring.

Läs även:

Klantskallarnas Grand Prix – här är tidernas sämsta F1-förare

Uppgifter: Lewis Hamilton flyttar in i Enzo Ferraris hus

auto motor & sport och Recharges chefredaktör skriver om bilar, bransch och bilindustri. Som tioåring hade han två drömbilar: Jaguar XJ220 och Ford Mondeo. En av dem hade han som övningskörningsbil. Är annars utbildad trummis och tidigare redaktör för bland annat Den Moderna Hantverkaren, Den Moderna Verkstaden och Musikermagasinet. Lyssnar helst på Toto.

Email: john.sempill@automotorsport.se
Credits
Foto: Jakub Porzycki/NurPhoto/Getty Images

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.