Ferrari jagar fart, men får istället problem, åtminstone enligt Lewis Hamilton.
Efter sprintkvalet i Belgien och ett struket varv i lördagens kval pekar britten ut en ny komponent som en möjlig förklaring till sina problem.
Och enligt honom är det samma del som ska ha bidragit till Charles Leclercs krasch i Kanada.
Hamilton tappade kontrollen i busstop-chikanen under sitt sista försök i SQ1 och startade bara som 18:e i sprinten.
I lördagens kval till huvudloppet såg det länge bättre ut – tills hans sista varv, som räckte till Q3 och en sjundeplats, ströks för att han lämnat banan med alla fyra hjulen.
Det innebär att Hamilton rasade till 16:e på startgriden inför söndagens race.
En besviken Hamilton
Efteråt mötte han media på plats i Spa – inklusive auto motor & sport – och förklarade att han kände sig besviken och frustrerad.
– Jag gjorde ett så bra varv med tanke på förhållandena, så det är verkligen tufft att få det borttaget.
Jag är ledsen för teamet – för allt hårt arbete, allt testande och förberedelser. Det här är inte acceptabelt, sa Hamilton.
Han betonade att han kört samma linje som under hela helgen och att många andra förare också varit nära gränsen.
– Jag var bara lite utanför, men det är så vi alla har kört hela helgen, mer eller mindre. Alla tar den där linjen.
Hamilton misstänker ny komponent
Efter sprinten (där han kom i mål som femtonde) lyfte Hamilton fram en ny komponent som han menar kan ha orsakat snurren i kvalet.
Det handlar om en del i Ferraris uppdaterade bakhjulsupphängning, som testas den här helgen.
– Vi har en ny komponent på bilen. Charles körde med den redan i Montréal, då han också kraschade.
– Jag fick samma upplevelse nu när jag körde med den för första gången, sa Hamilton.
Han beskrev hur bilen plötsligt tappade greppet trots att han bromsade på samma plats som i tidigare pass.
– Jag bromsade på samma ställe som i första träningen, med lite mer tryck och så låste sig bakhjulen.
– Det var som att något slog bakänden ur balans.
Hoppas på regn
För Hamilton, som startar från 16:e plats, ser läget inför söndagens race utmanande ut.
Men i samtalet med auto motor & sport valde han ändå att se viss potential – särskilt om vädret slår om eller säkerhetsbilar påverkar loppet.
– Det kommer att bli ett svårt race, helt klart. Men man vet aldrig – med rätt strategi kan det öppnas någon dörr.
– Det gäller att hålla sig kvar och ta chansen om den kommer.