Förväntningarna var höga när Lewis Hamilton gjorde sin efterlängtade debut i röd kostym, men Australiens GP blev en stenhård prövning för den sjufaldige världsmästaren.
Regn, svårhanterlig bilbalans och ett strategiskt misstag gjorde att Hamilton aldrig var med i kampen om pallplatserna.
– Jag lärde mig mycket på de här 57 varven, men det var verkligen en krasch-kurs i att köra en Ferrari i regn, sa Hamilton efter loppet till media.
Britten kämpade hela racet med känslan i bilen och menade att han saknade självförtroende i de avgörande momenten.
– Jag hade ingen tillit till bilen idag. Jag behöver göra förändringar till nästa race och se var vi brister i bromsning och stabilitet.
Läs också: Antonelli chockade F1 världen – succé i kaosdebuten
Olycklig strategi i regnet
När regnet började falla under loppets senare del chansade Hamilton och stannade ute på hårda däck. Beslutet såg ut att kunna fungera – tills vädret plötsligt slog om.
– Teamet sa att det bara skulle vara en kort skur, så jag höll ut. Banan var torr på många ställen, så jag trodde att jag kunde klara det. Men de sa inte att mer regn var på väg, och plötsligt kom det.
Hamiltons frustration hördes tydligt på teamradion, där han svor över beslutet att inte ta in honom tidigare.
– Jag saknade den där sista biten information. Det kostade oss.
Trots det svåra racet var Hamilton ändå nöjd med att ha tagit sig igenom helgen utan större misstag.
– Jag tog mig i mål och fick åtminstone en poäng. Det var en lärorik helg, men vi fick inte ut bilens fulla potential.
Läs också: F1 kaos i Melbourne – Norris segrar efter regndrama
Fyra dagar att hitta lösningar
Nu väntar några intensiva dagar för Ferrari att analysera racet innan säsongen fortsätter i Kina. Hamilton hoppas kunna göra justeringar och hitta mer fart.
– Jag har lärt mig massor den här helgen. Det finns mycket vi kan förbättra inför nästa race. Jag behöver bygga upp självförtroendet och förstå bilen bättre, speciellt i högfartspartierna.
Frågan är om de kan studsa tillbaka i Kina – eller om säsongsinledningen blir en uppförsbacke för Ferraristallet.
Kan Hamilton studsa tillbaka i Kina – eller har han redan problem i Ferrari?