Hoppa till innehåll
Recharge

Här väntar kilometerskatt eller laddskatt för elbilar

Politikerna tvekar om hur elbilar ska vara med och betala för vägunderhållet. Vi har talat med en riksdagsledamot i Trafikutskottet om framtiden.

Från 2035 får de stora biltillverkarna inte längre sälja bilar med bensin- eller dieselmotor inom EU. I stället är det elbilar eller bilar med bränsleceller som matas med vätgas som gäller. Andelen sålda elbilar ökar för varje år och det innebär att politiker runt om i Europa funderar över hur de ska få in pengar till vägunderhåll.

I Schweiz (som inte ingår i EU) står de nationella parlamentarikerna och väljer mellan två alternativ för att beskatta elbilar: kilometerskatt eller laddskatt.

Där finns, precis som i Sverige, två huvudsakliga intäktskällor från trafiken, skatt på fordonet och skatt på bensin och diesel. Någon extra skatt på laddning finns inte – inte än i alla fall.

Något avgörande beslut om hur elbilisterna ska beskattas i Schweiz är inte fattat.

Riksdagsledamot Helena Gellerman (L)
Helena Gellerman (L) från Riksdagens trafikutskott förklarar varför kilometerskatt inte är aktuellt för svensk räkning. Det finns en bättre metod för beskattning, menar hon. Foto: Magnus Fröderberg

”Kilometerskatt är inte aktuellt”

I Sverige har alternativet kilometerskatt redan strukits.

– Kilometerskatt är inte aktuellt. Det bästa är att beskatta drivmedlet, säger Helena Gellerman (L) till auto motor & sport under Nordiska rådets Temasession.

Hon berättar att det är svårt att fastställa underlaget för kilometerskatt, alltså att mäta hur långt en bil kört. Det går inte att veta hur mycket den förre eller den nuvarande bilägaren kört om man bara utgår från den årliga kontrollbesiktningen.

Därför är det mest exakt och rättvist att beskatta laddning och tankning. Då blir det också en koppling till utsläpp – ju mer man kör, desto mer får man betala.

Sämre att basera skatt på fordonsvikt

I dag är fordonsskatten ett politiskt styrmedel för att styra försäljningen mot elbilar.

Tidigare bestämdes fordonskatten efter vikt då tyngre bilar antas slita mer än lättare, något som inte stämmer helt eftersom en tung bil som rullar 200 mil per år sliter mindre på vägnätet än en lätt bil som körs 2 000 mil per år.

Politiskt känsligt

Förbrukningen av drivmedel (el, bensin, diesel, biodrivmedel, fordonsgas, vätgas och så vidare) är alltså det bästa underlaget för beskattning. Det är dock mycket politiskt känsligt att föreslå höjd skatt på drivmedel, något som antagligen gjort att skattefrågan ännu är långt ifrån en lösning.

Vi vet dock redan att priserna på bensin och diesel kommer att öka rejält 2027 och sedan successivt årligen fram till 2035 då systemet med utsläppsrätter (ETS2) ändras.

Journalist, fotograf och redaktör med mångårig erfarenhet inom motor och fotografi. Skriver om bilar, industri och bransch. Tidigare chefredaktör för tidningarna Fotosidan Magasin, Proffsfoto och Kamera & Bild.

Email: magnus@automotorsport.se
Credits
Foto: Porsche och Magnus Fröderberg/Norden.org

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.