2009 införde EU en kravlista på säkerhetssystem i nya bilar som kallas GSR (General Safety Regulations). Listan uppdaterades 2019 och gäller alla nya fordonsmodeller från 6 juli 2022 samt alla nyregistrerade fordon från 7 juli 2024.
De ursprungliga kraven gällde främst att minska skadorna vid en olycka. De nya kraven, GSR2, ska förhindra olyckor. Säkerhetssystemen gäller bland annat nödbroms, skyltavläsning, filhållningsassistent, varning för förartrötthet och bakövervakning med sensorer eller kamera.
Gemensamt är att systemen ska minska antalet olyckor som beror på förarmisstag. Enligt EU beror omkring 90 procent av alla trafikolyckor på mänskliga misstag. Trafikverket beräknar att en filhållningsassistent kan minska mötesolyckor med en tredjedel.
Bilar som inte uppfyller säkerhetskraven får inte nyregistreras från och med den 7 juli 2024. Många dyrare bilar uppfyller redan de nya GSR2-kraven, men billigare modeller tvingas läggas ner eller måste kompletteras med system som gör bilarna dyrare.
Toyota har som exempel valt att sluta sälja GR86 inom EU då eftersom grundkonstruktionen (från 2013) saknar plats för en kamera i vindrutan. Även Alpine A110 kommer att sluta säljas här av samma skäl, enligt brittiska Autocar. Renaults tidigare lågprismärke Dacia påverkas också av de nya reglerna.
– Du kommer att få se priserna på suvar i C-segmentet klättra högt upp i 30 000 euro-klassen och till och med förbi 40 000 euro, säger Xavier Martinet, vice försäljnings- och marknadschef på Renaults tidigare lågprismärke Dacia till Auto News Europe. Märket ser nu de kommande prisökningarna som en tillväxtmöjlighet tack vare högre vinstmarginaler.
Utbudet av billigare bilar kommer alltså att minska och de allra billigaste bilarna kommer att bli dyrare. Detta kan i sin tur innebära att färre kommer att kunna köpa ny bil och istället kör en äldre med sämre säkerhet och större utsläpp.