– Det är fortfarande alldeles för många som har för bråttom, men trafikanternas hänsyn utanför skolor har blivit bättre bara det senaste decenniet, säger Tony Gunnarsson, sakkunnig i trafiksäkerhet på Riksförbundet M Sverige, enligt en pressrelease.
I undersökningen var det totalt 6 347 fordon som observerades mellan klockslagen 07.30-08.30. Av dessa var 5 570 personbilar.
– Hastigheten spelar roll. En oskyddad trafikant har goda chanser att överleva en kollision med en bil som kör 30 km/h. Vid 50 km/h är däremot chansen marginell. Bromssträckan blir dubbelt så lång och krockvåldet motsvarar att falla ned från ett trevåningshus, fortsätter Tony Gunnarsson.
| År | Andel fortkörare utanför skolor |
| 2016 | 59% |
| 2019 | 53% |
| 2022 | 49% |
| 2023 | 41% |
| 2024 | 35% |
Enligt tabellen ser vi att siffran minskar men hur pressar vi ned den ytterligare?
– Det finns en politisk ambition att öka cyklingen, inte minst bland unga, tillägger Tony Gunnarsson.
– Ska detta ske måste samtidigt trafiksäkerheten öka. Det behövs fler polisiära hastighetskontroller, fler undervisningstimmar om trafik i grundskolan liksom fler säkra cykelpassager och friliggande cykelvägar.
| Fordonsgrupp och uppmätt hastighet | ||||
| 0-30 km/h | 31-35 km/h | 36-40 km/h | 41 km/h < | |
| Personbil | 65% | 24% | 7% | 4% |
| Taxi | 57% | 25% | 9% | 9% |
| Buss | 67% | 26% | 6% | 1% |
| Lastbil | 51% | 30% | 12% | 7% |
| MC | 78% | 13% | 9% | 0% |
| Moped | 67% | 24% | 5% | 5% |
| A-traktor | 78% | 7% | 11% | 4% |
| Övriga fordon | 68% | 19% | 9% | 4% |
| Totalt | 65% | 24% | 7% | 4% |
Vad är dina förslag för att vi ska bli bättre på att hålla hastigheten utanför skolor? Lämna en kommentar!