Spyker vägrar ge upp. Den nederländska sportbilstillverkaren, som flera gånger gått i konkurs, är nu officiellt räddad ännu en gång, enligt Motor1.com.
Grundaren Victor Muller har enligt ett inlägg på sociala medier återtagit varumärkets alla immateriella rättigheter och säger sig nu vilja fokusera på att bygga handgjorda supersportbilar.
Muller, som väckte liv i märket redan 1999, är en välkänd figur i den europeiska bilvärlden. Han blev ökänd efter det misslyckade Saab-köpet 2010, som till slut tvingade Spyker att ställa in betalningarna fyra år senare.
Efter en kort återstart presenterades modellen Spyker C8 Preliator på bilsalongen i Genève 2016, men bolaget fick åter problem med finansieringen.
2021 kom nästa konkursansökan och en lång juridisk dragkamp mellan Muller och fordringsägarna tog vid. Den konflikten är nu löst, enligt Muller själv.

Spyker och Saab
När amerikanska General Motors sålde Saab efter finanskrisen 2009 klev den nederländska sportbilstillverkaren Spyker Cars, ledd av Victor Muller, in som räddare.
Affären slutfördes i mars 2010, där Spyker betalade motsvarande cirka 800 miljoner kronor kontant och utfärdade preferensaktier till GM.
Muller tog själv över som styrelseordförande för Saab Automobile AB och lovade att bygga vidare på Saabs arv i Trollhättan med nya modeller som 9-5 och 9-3 Griffin.
Men redan året därpå stoppades produktionen flera gånger på grund av pengabrist, och Saab gick i konkurs i december 2011.
Kraschen blev ett hårt slag även för Spyker, som förlorade stora resurser i försöket att hålla Saab vid liv.
Företaget tvingades senare till rekonstruktion 2014 och därefter ännu en konkurs 2021 – den som nu uppges vara uppklarad.
Planer på ny superbil
Spyker uppger att mer detaljer om återkomsten ska presenteras inom kort. Det är dock oklart vilken roll Muller själv får i den nya organisationen.
Företaget, som grundades redan 1880, byggde allt från bilar till flygplan innan verksamheten lades ner 1926. När Muller återlanserade märket drygt 70 år senare hämtade han tydlig inspiration från flyghistorien, med designinslag i borstad aluminium och nitar som påminde om gamla jaktplan.
Frågan är om världen behöver ännu en nischad sportbilstillverkare. Konkurrensen är stenhård med allt från svenska Koenigsegg till kroatiska Rimac. För att lyckas på nytt krävs både kapital och en produkt som känns modernare än den tio år gamla C8 Preliator.