Nu har Honda släppt officiella bilder på kombiversionen (Shuttle) av Jazz, som fått en egen mikrosajt på japanska. Där bekräftas de bilder som läckte ut i januari, och det är också klart att även Shuttle kommer som hybrid.
Mer än så här får vi inte se av Honda Jazz Shuttle på dess officiella webbsajt – ännu. Fler detaljer utlovas ju närmare vi kommer Japanpremiären i mars.
Kombiversioner av småbilar hör till ovanligheterna, men Honda har en på gång i och med Jazz Shuttle – som nu finns på en officiell egen webbsajt. Kombin av Honda Fit, som modellen heter Japan och USA, börjar säljas i Japan under mars, och fram till premiären kommer fler och fler detaljer att avslöjas på Shuttle-sajten (som ännu bara finns på japanska).
Hittills har Honda på engelska meddelat att Jazz Shuttle har ovanligt generös bagagevolym tack vare att bränsletanken ligger centralt under golvet, och att den erbjuds med både bensinmotor och som hybrid.
Ett bagageutrymme som är betydligt större än hos Jazz i halvkombiversion (375 liter) får man i Shuttle. Baksätet är som synes delat 60/40.
Hösten 2010 lanserades den vanliga halvkombiversionen av Jazz med samma drivlina som den rena hybridmodellen Insight. Det betyder en 1,3-liters bensinmotor på 88 hästkrafter och 121 Nm, som kompletteras av en elmotor på 14 hästar och 78 Nm vridmoment. Den kombinerade effekten uppges till 98 hästkrafter. Kraften överförs till framhjulen via en steglös växellåda (CVT). Samma motorpaket används nu i Jazz Shuttle Hybrid.
Bensinversionen har en 1,5-litersmotor på 117 hästkrafter och 159 Nm som driver framhjulen via CVT men finns också fyrhjulsdriven med femväxlad automatlåda.
Än har vi inte kunnat utläsa några måttuppgifter för Jazz-kombin, men den tycks vara något förlängd jämfört med vanliga Jazz, och därmed bör den vara lite tyngre. Det lär i någon mån påverka bensinförbrukningen, som för Jazz Hybrid anges till 4,4 l/100 km, motsvarande 104 gram koldioxid per kilometer.
Hybriddrivpaketet är kompakt i Jazz Hybrid. Bensinmotorn på 1,3 liter ger 88 och elmotorn 14 hästkrafter. Förbrukningen hamnar runt 4,5 l/100 km.
Återstår att se om Jazz Shuttle finns med i Hondas monter på Genèvesalongen – några uppgifter om tidpunkt för lansering i Europa finns inte i skrivande stund.
Men att den kommer även till vår världsdel är alldeles säkert, och då får Peugeot och Renault räkna med konkurrens för sina minsta kombimodeller 207 SW och Clio Sports Tourer. Även Skoda Fabia Combi och Seat Ibiza ST tävlar i samma nisch. Men mot alla dessa får Jazz ett övertag eftersom den är ensam om hybridalternativet.