
Kan det vara så att all den dyra utrustningen och tekniken i exklusivare bilar gör att de lättare går sönder? Billigare bilar har inte lika mycket avancerade system och nyutvecklade lösningar, utan använder ofta enklare beprövade prylar. Detta kan vara en del av förklaringen till varför dyra och lyxiga bilar måste besöka verkstaden oftare än billiga.
Enligt en brittisk undersökning, från Warranty Direct analyserad av What Car, av 38 biltillverkare och 50 000 garantiärenden på bilar mellan tre till åtta år gamla är det de dyra bilarna som oftast behöver åtgärdas. Samtidigt som de även är de dyraste att laga.
För åttonde året i rad står Honda som ohotad etta på prispallen över mest pålitliga bil i Storbritannien enligt undersökningen. Listan är gjord efter ett Reliability Index, RI, som indikerar på hur många garantiärenden som har åtgärdats. Ju lägre RI-siffra desto färre ärenden och mer pålitlig bil. 100 RI är medelvärdet.

Biltillverkare från Asien toppar listan med inslag av Chevrolet och Ford på de tio topplaceringarna. Längst ner i botten hittar vi undersökningslandets inhemska biltillverkare, Land Rover och Bentley.
Även enskilda bilmodeller har sållats ut i undersökningen vilket visar att de varianter som strular minst är Mitsubishi Lancer (2005–2008), Opel Agila (2000–2008) och Suzuki Alto (1997–2006). Dessa är också de billigaste bilmodellerna att laga när de väl går sönder. De minst pålitliga bilarna är Audi RS6 (2002–2011), BMW M5 (2004–2011) och Mercedes SL (2002–). Dyraste att laga är Porsche 911, med en genomsnittlig kostnad på 11.500 kronor.
De vanligaste felen som rapporteras är elfel, vilket tvingar 23,5 procent av bilarna till verkstaden varje år. Hjulupphängning och fjädring är det näst vanligaste felet med 22 procent.
Men när bilägarna själv sätter betyg hamnar Skoda och Jaguar i topp.
