Under ett event på tisdagen presenterade Honda en omfattande elektrifieringsplan som ska resultera i 30 nya eldrivna modeller och en produktionstakt om två miljoner elbilar per år till år 2030. Tio år senare, år 2040, ska hela modellprogrammet vara fossilfritt.
Företaget investerar fem triljoner yen, motsvarande omkring 380 miljarder svenska kronor, på elektrifiering och mjukvaruutveckling fram till 2030. Det motsvarar mer än 60 procent av Hondas totala forsknings- och utvecklingsbudget fram till dess. En del pengar går också till utveckling av vätgasdrivlinor och utbytbara batterier.

Hondas kommande flotta av eldrivna modeller inkluderar allt från små skåpbilar för de asiatiska marknaderna till stora och lyxiga modeller – och två eldrivna sportbilar. Den ena kommer bli en ”flaggskeppsmodell” – en möjlig ersättare till hybridsportbilen NSX som går ur produktion senare i år.

Likt många andra biltillverkare har Honda också ambitioner om att få så kallade solid state-batterier att fungera. Dessa är lättare, mer kompakta och säkrare än traditionella litiumbatterier. Honda hoppas på att dessa ska nå marknaden i slutet av 2020-talet. Tills dess fortsätter företaget köpa in batterier från bland annat General Motors.
Hondas jättesatsning på elbilar kommer relativt sent, och har en jättestor omställning framför sig. Företaget säljer omkring 4,5 miljoner bilar varje år men har hittills bara sålt 32 649 eldrivna bilar, sammanlagt, sedan de lanserade sin första elbil EV Plus år 1997. Hälften av de bilarna, fler än 14 000, såldes förra året, enligt Automotive News.