Honda visade upp sin nya lilla elbil Super-One på Japan Mobility Show i Tokyo. Den är en vidareutveckling av Super EV Concept som gjorde succé i backtävlingen på Goodwood i somras.
Storleken påminner om Honda e men här handlar allt mer om lekfull prestanda än retrocharm.
Super-One ska börja säljas i Japan 2026 och därefter rulla ut i andra asiatiska marknader och Storbritannien, där den byter namn till Super-N. Det är alltså högerstyrning som gäller.

Läs också: Officiell: Afeela 1 – första elbilen från Honda och Sony
Ett ”super-värde” som ska kännas i magen
Honda beskriver Super-One som en bil som ska överträffa allt man väntat sig av en så liten elbil.
”Super” för ambitionen, ”One” för att skapa något unikt. Plattformen är lätt och hämtad ur Hondas N-serie, vilket ger smidig hantering i trånga miljöer.
Det mest oväntade är Boost Mode som höjer effekten och synkar en simulerad sjuväxlad växellåda med aktiv ljudkontroll.

Resultatet: en elbil som låter som en prestandabil med bensinmotor och ger tydliga ”växlingar” i accelerationen. Ett sätt att ge elbilar mer känsla när de pressas.
Inuti sitter sportstolar som håller föraren på plats när bilen kastas runt mellan kurvorna. En blå kontrastremsa visar att även interiören vill ha roligt.

Prototypen har testats på allt från brittiska småvägar till asiatiska storstäder.
Energipillret riktar sig enligt chefsteknikern Hidetomo Horita särskilt till män i 50–60-årsåldern som gillar att köra kul bil och senare kan låta barnen ta över den.
Super-One blir en del av Hondas större satsning på mindre, sportiga elbilar.