Alla bilföretag försöker göra reklam som blir uppmärksammad och stärker varumärket. Inte sällan med hjälp av humor, vilket är ett beprövat sätt att slå igenom i mediabruset.
Ett företag som förtjänar beröm i sammanhanget är Honda. Vi har flera gånger skrivit om deras underfundiga reklamfilmer som är både tänkvärda och vackert filmade. ”Honda – The Cog” från 2009 är en av dessa (se filmrutan nedan) som lär ha krävt tre månaders jobb och 606 tagningar innan allt funkade. ”Honda Hands” är en annan klassiker som också visar varumärkets bredd (se nedan).
Årets snackis från Honda är reklamfilmen ”Keep Up” som handlar om att utmana sina egna gränser. Även när man har gjort allt går det att pressa lite till för att hitta det som ingen trodde var möjligt. Filmen är speciell och vi ska inte förstöra något genom att berätta handlingen, klicka i rutan upptill för att se själv.
Reklamfimen Keep Up är gjord av byrån Wieden & Kennedy men enligt brittiska granskningsmyndigheten ”Advertising Standards Agency” är den inte lämplig att visa via marksänd television. Orsaken är – hör och häpna – att filmen förhärligar höga hastigheter. Och vi som trodde att bara svenska myndigheter var förhäxade av hastighetsgränser…
Den officiella förklaringen till att Hondas reklamfilm blir förbjuden i televisionen är att den ”uppmanar till farlig och oansvarig körning” genom att höga hastigheter är ett centralt tema i budskapet. Vad tycker ni läsare om det?