Horse Powertrain – en del av Geely-koncernen som även äger Volvo Cars – presenterade under torsdagen detaljer kring sitt nya Future Hybrid System vid IAA Summit i München.
Den kompakta lösningen gör det möjligt att bygga om batterielektriska bilar till hybrider, laddhybrider eller räckviddsförlängda elbilar – utan omfattande plattformsändringar.
För svenska bilköpare kan tekniken bli särskilt intressant, eftersom Volvo och andra Geely-ägda märken ofta delar komponenter inom koncernen.

Läs också: Geely lanserar extremt effektiv bensinmotor – snålare än diesel
Allt-i-ett-lösning
Kärnan i systemet är en 1,5-liters fyrcylindrig motor som integrerats med växellåda, elmotor och kraftelektronik i en enda kompakt enhet. Horse erbjuder två varianter:
- Performance, 740 mm bred, med dubbla motorer i P1 + P3-konfiguration.
- Ultra-Compact, endast 650 mm bred, med en P2-motor mellan motor och växellåda.
Båda varianterna är byggda för att ersätta den främre eldriften i en BEV och kan enkelt kombineras med bakhjulsdrivna motorer för fyrhjulsdrift.
Designad för enkel integration
Systemet monteras direkt på bilens subframe, precis som en renodlad eldrivlina. På så vis kan befintliga BEV-plattformar användas utan dyra ombyggnader.
Horse menar att lösningen dessutom ger plats för moderna, PFAS-fria klimatsystem som annars är svåra att få in i traditionella hybridlösningar.

Med sin kompakta design kan Future Hybrid System korta bilens överhäng fram med upp till 150 mm.
Det innebär att biltillverkare kan behålla mycket av BEV-designen – men erbjuda hybriddrift där det passar marknaden bättre.
Motorn är anpassad för flera olika bränslen, inklusive bensin, E85, metanol (M100) och syntetiska alternativ. Det öppnar för en global användning där olika marknader har olika tillgång till bränslen.
Horse planerar att lansera Future Hybrid System under 2027.
Läs också: Nya bensinmotorer till Volvo – lyft för motorfabriken i Skövde