Hoppa till innehåll
Recharge

Så kan elbilar bli hybrider – ny lösning från Geely-bolaget Horse

Horse Powertrain visar en kompakt hybridlösning som gör det möjligt att bygga om elbilar till hybrider eller laddhybrider utan stora plattformsändringar.

Horse Powertrain – en del av Geely-koncernen som även äger Volvo Cars – presenterade under torsdagen detaljer kring sitt nya Future Hybrid System vid IAA Summit i München.

Den kompakta lösningen gör det möjligt att bygga om batterielektriska bilar till hybrider, laddhybrider eller räckviddsförlängda elbilar – utan omfattande plattformsändringar.

För svenska bilköpare kan tekniken bli särskilt intressant, eftersom Volvo och andra Geely-ägda märken ofta delar komponenter inom koncernen.

Hybridmotor från Horse Powertrain i sidovy.
Horse Future Hybrid System i sidovy. Foto: Horse

Allt-i-ett-lösning

Kärnan i systemet är en 1,5-liters fyrcylindrig motor som integrerats med växellåda, elmotor och kraftelektronik i en enda kompakt enhet. Horse erbjuder två varianter:

  • Performance, 740 mm bred, med dubbla motorer i P1 + P3-konfiguration.
  • Ultra-Compact, endast 650 mm bred, med en P2-motor mellan motor och växellåda.

Båda varianterna är byggda för att ersätta den främre eldriften i en BEV och kan enkelt kombineras med bakhjulsdrivna motorer för fyrhjulsdrift.

Designad för enkel integration

Systemet monteras direkt på bilens subframe, precis som en renodlad eldrivlina. På så vis kan befintliga BEV-plattformar användas utan dyra ombyggnader.

Horse menar att lösningen dessutom ger plats för moderna, PFAS-fria klimatsystem som annars är svåra att få in i traditionella hybridlösningar.

Hybridmotor från Horse Powertrain i frontvy.
Från fronten syns den kompakta designen som gör det möjligt att integrera systemet i BEV-plattformar. Foto: Horse

Med sin kompakta design kan Future Hybrid System korta bilens överhäng fram med upp till 150 mm.

Det innebär att biltillverkare kan behålla mycket av BEV-designen – men erbjuda hybriddrift där det passar marknaden bättre.

Motorn är anpassad för flera olika bränslen, inklusive bensin, E85, metanol (M100) och syntetiska alternativ. Det öppnar för en global användning där olika marknader har olika tillgång till bränslen.

Horse planerar att lansera Future Hybrid System under 2027.

Sveriges främsta Formel 1-reporter – på plats i depån varje säsong sedan 2019. Redaktör och F1-expert på auto motor & sport med erfarenhet från bland annat Vasabladet, Hufvudstadsbladet, Svenska YLE, Viaplay, Nyhetsmorgon, Starbay, Official F1 Race Programme, FormelDirekt och Sportime Magazin. Bevakar F1, analyserar bilindustrin och provkör bilar – från elbilar till sportbilar. Hejar på Bajen.

Email: christoffer.linden@automotorsport.se
Credits
Foto: Horse

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.