Hoppa till innehåll

Huldt: En djup åtrå skymtar i blicken

En glänsande svettpärla dyker upp i pannan, en djup åtrå skymtar i blicken och feberfrossan får hans röst att skälva när han talar om The Two Car Tango…” På auto motor & sport spenderas ofrånkomligen en hel del tid på att diskutera viktiga ämnen och händelser. Såsom omkörningar. Vi maler ner de heroiska, som Nigel […]

En glänsande svettpärla dyker upp i pannan, en djup åtrå skymtar i blicken och feberfrossan får hans röst att skälva när han talar om
The Two Car Tango…”

Huldt: En djup åtrå skymtar i blicken

På auto motor & sport spenderas ofrånkomligen en hel del tid på att diskutera viktiga ämnen och händelser. Såsom omkörningar. Vi maler ner de heroiska, som Nigel Mansells passering av Jean Alesi i monsunregnet på Suzuka 1994. De ofattbara, som den när Stefan Bellof försökte ta Jacky Ickx på väg ner i Eau Rouge 1985. En manöver som istället tog hans liv. Sen har vi de rätt och slätt gastkramande, som Mika Häkkinens kissa-i-ansiktet-aktion på Michael Schumacher längs Kemmel-rakan på Spa Franchorchamps år 2000. Mest känd som världens snabbaste ménage à trois då Häkkinen och Schumacher passade på att spräcka Ricardo Zontas trumhinnor när de passerade honom på armlängds avstånd på var sin sida om den stackars saten. En underbar manöver.
Som för övrigt replikerades nära nog exakt på sjön Limmaren utanför Norrtälje förra helgen, när ams blixtsnabba fotografer Pär Hammarsjö och Richard Sjösten i hög fart klämde sig förbi vår vilt sladdande testchef, Mikael "Sir Stänkskydd" Johnsson. En manöver som skulle hamnat i historieböckerna om publiken bara varit något över tio personer. Att F1:orna från McLaren, Ferrari och BAR hade bytts mot en gammal rejs-Golf, en gammal rejs-Miata och en gammal nästan rally-Peugeot bestyckade med isdäck gjorde inte saken ett dugg sämre. En vacker omkörning är en vacker omkörning.
De allra mest rubbade inläggen i debatterna här på redax brukar komma från stf chefredaktör John Argelander. När det gäller omkörningar går han följaktligen igång på omkörningar som inte ens är omkörningar. En obehaglig svettpärla dyker upp i pannan, en djup åtrå skymtar i blicken och feberfrossan får hans röst att skälva när han talar om The Two Car Tango. En NASCAR-grej som går ut på att man kör fortare – om man inte kör om! Tursamt nog är detta helt irrelevant för alla oss normalbegåvade som gillar motorsport där det faktiskt händer något.
Andra stora omkörningar i veckan stod egyptierna för när de prejade Mubarak upp på läktaren och hårdnackat vägrade släppa gasen i sitt skenande demonstrationståg.
Mindre kul var såklart att Peter Forsberg nu slutgiltigt blivit omkörd av sin evigt trasslande högerfot i Colorado. Tack för allt mannen! Du lever i våra hjärtan för alltid. Tänk på att du nu går en mycket spännande tid till mötes. Det är dags att släppa sargen och öppna plånboken. Trösta dig med kolfiber, lättmetall och italienska karosser. Du blir garanterat lycklig.
Världens största omkörning pågår i Asien. Efter 40 år på andra plats i listan över världens största ekonomier blev Japan passerat av ett Kina, vars enorma ekonomiska rörelseenergi lär göra kineserna mycket svårstoppade framöver. Experter spekulerar redan i hur lång tid det kommer att ta innan kommunisterna i öst har större ekonomiska muskler än ultrakapitalisterna i Staterna. Det pratas om 15 år. Sen är det godnatt.
Bulken av tillväxten kommer från industrin och bilfabrikerna poppar upp som popcorn i Kina just nu. Vi bilnördar har onekligen en spännande resa framför oss. Tänk dig tio år från nu. När de kinesiska märkena som inte är lika hårt bundna av traditioner och varumärken som de italienska, engelska, amerikanska och tyska tillverkarna är, tar sig ur det träsk av dålig design, kass kvalitet och undermålig teknik de ännu befinner sig i. När Shanghai Auto bygger en 5-serie som är bättre än BMW:s. Till två tredjedelar av priset. Snacka om omkörning.
Så sent som igår fick vi nya bevis för den kinesiska revolutionen mejlade från en av landets bilspioner. Prototypen på bilden är en utmanare till Ferraris superbil och tydligen ska Maranello vara rejält irriterade. Fast jag gissar att det tar ett tag innan det kan bli prat om en regelrätt omkörning av Enzo.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.