Hoppa till innehåll
Recharge

Hummer EV väger 4,1 ton – kräver utökat körkort

Bara batteriet i GM:s eldrivna pickup väger mer än en genomsnittlig småbil.

Majoriteten av svenska körkortsinnehavare har den så kallade B-behörigheten. Det låter en köra bilar och lätta lastbilar som väger upp till 3,5 ton, vilket är fullt tillräckligt för de flesta.

Men i USA är allting större – och skulle GM få för sig att sälja den kommande pickup-lastbilen GMC Hummer EV här i landet skulle många eventuella köpare behöva skaffa sig ett nytt körkort innan de fick sätta sig bakom ratten.

Dokument som GM nyligen skickat in till den amerikanska miljömyndigheten EPA avslöjar nämligen fordonets vikt: 4.111 kilo.

Trots den massiva vikten uppges räckvidden vara 53 mil. Det uppnås tack vare en användbar batterikapacitet på 212,7 kWh – mer än dubbelt så mycket som i en Tesla Model S. Batteripaketet väger ensamt 1.326 kilo, eller ungefär lika mycket som en Honda Civic.

I jämförelse ter sig andra amerikanska el-pickuper som Ford F-150 Lightning och Rivian R1T som riktiga lättviktare. Rivian R1T är ingen småbil, men väger nästan ett ton mindre än Hummern.

GM planerar att börja sälja sin nya bjässe i år. Lanseringsversionen kommer enligt uppgift kosta en dryg miljon kronor i USA.

 
 
 
 
 

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.