Hyundai Motor har avtäckt Concept Three på bilmässan IAA Mobility i München.
Det är märkets första kompakta elbilskoncept under Ioniq-namnet, och modellen markerar starten på en satsning mot Europas mest efterfrågade segment.
För svenska kunder innebär det att Hyundai snart kan erbjuda eldrift i samma storleksklass som populära små-suvar.
Läs också: Hyundai visar ny eldriven små-suv i München – kan heta Ioniq 2
För Europamarknaden

Medan Ioniq 5, 6 och 9 täcker mellanstora och stora elbilar, är Concept Three utvecklad för en ny kategori: kompakta elbilar för stadsmiljö.
Hyundai betonar att Europa är en nyckelmarknad, där nästan 80 procent av bilarna som säljs tillverkas lokalt. Kravet på smidiga, hållbara och prisvärda modeller gör segmentet högaktuellt för svenska bilköpare.
– Concept Three representerar nästa steg i Hyundai Motors elektrifieringsresa. Med sina kompakta dimensioner och nya formspråk är den både praktisk och känslomässigt tilltalande, säger Xavier Martinet, vd för Hyundai Motor Europe.
Läs också: Vi kör Hyundai Ioniq 9 – ”bekväm och härligt tyst”
Stål, pixlar och hållbarhet

Konceptet visar Hyundais nya formspråk ”Art of Steel”, med rena linjer och skulpterade ytor inspirerade av stålets formbarhet.
Bilen får en så kallad Aero Hatch-profil med sluttande taklinje och vertikal baklucka för att maximera både aerodynamik och vardagsnytta.

Ljussignaturen bygger på märkets Parametric Pixel-design, medan interiören använder återvunna material som textilier från havsavfall och aluminiumskum.
Hyundais designers har även lagt till lekfulla detaljer – som den lilla figuren ”Mr. Pix” som dyker upp på olika ställen i kupén.
Läs också: Hyundais galnaste elbil? – värstingvariant av Inster på G
Elektrifieringsstrategi
Hyundai planerar att erbjuda en elektrifierad version av varje modell i Europa senast 2027. Globalt ska 21 elbilar lanseras till 2030.
Samtidigt investerar märket i hållbara produktionsmetoder och i förnybar energi på sina europeiska fabriker.
För svenska bilköpare innebär det att Hyundai på kort sikt kan erbjuda ett av marknadens bredaste utbud av elbilar, från små stadsmodeller till stora familjebilar.
Läs också: Liten elbil med stor attityd – här är nya Hyundai Inster
Nästa steg

Concept Three är än så länge ett koncept, men signalerar en produktionsmodell inom de närmaste åren.
Med längd på 4,29 meter och hjulbas på 2,72 meter placerar den sig storleksmässigt mellan dagens Hyundai Kona Electric och Ioniq 5.
För svenska kunder återstår att se prisnivån, men Hyundai säger sig vilja positionera modellen i ett tillgängligt prissegment – en potentiell konkurrent till Volkswagen ID.2 och kommande eldrivna Skoda Epiq.

Håll utkik efter en längre intervju med Hyundais designchef i Europa, Eduardo Ramirez, där han berättar mer om Concept Three samt rallymonstret Hyundai Insteroid.