Koreanska Hyundai tänker utmana de europeiska bästsäljarna i alla klasser, och på Genèvesalongen är det premiär för modell i40, som siktar på VW Passat & Co i mellanklassen. Här visar vi första riktiga bilden på i40.
Första fotografiska bilden som släppts på Hyundai i40. Enligt pressavdelningen ser vi här ”skulpturala former och en genomtänkt layout i en högkvalitativ interiör”. KLICKA FÖR STÖRRE.
Redan i december förra året släppte Hyundai datorbilder på kombiversionen av mellanklassaren i40, som ersätter gamla Sonata. i40 mäter in i mellanklassen där VW Passat, Ford Mondeo och Opel Insignia dominerar. Vi fick då också veta att modellen premiärvisas den 1 mars på Genèvesalongen.
Nu finns den första officiella fotografiska bilden på i40 och den visar enligt pressmeddelandet "de skulpturala formerna och den genomtänkta layouten hos den högkvalitative interiören".
Nya mellanklasskombin i40 SW visar Hyundais nya formspråk som vill vara mycket mer dynamiskt än hos tidigare Hyundai, bland dem Sonata, som var föregångaren till i40-serien. (Illustration: Hyundai.)
När det gäller Europa har ledningen för Hyundai och dess systerföretag Kia insett att européer vill ha bilar med europeisk design och känsla. Därför ritas och konstrueras Hyundai/Kia i Europa för Europa, och även tillverkningen är förlagd i vår världsdel. Hyundai i40 är utvecklad helt och hållet vid företagets forsknings- och utvecklingscenter i Rüsselsheim i Tyskland.
Med modell i40 vill Hyundai lyfta märket till positionen "modern premium", och bilarna ska erbjuda funktioner och finesser "av hög klass – till överkomligs priser".
På europeiska marknaden är det i hög grad kombi som gäller, och därför lanseras Hyundai i40 först i kombiversion, med namntillägget SW (som i station wagon). Den börjar säljas i Europa i juni, och följs ett par månader senare (på Frankfurtsalongen) av i40 i sedanutförande.
i40 CW är 477 cm lång, vilket råkar vara exakt samma mått som för Passatkombin. Den erbjuds med två direktinsprutade bensinmotorer på 1,6 respektive 2,0 liter, med effekterna 140 och 177 hästkrafter. Dieselalternativen är en och samma 1,7-litersmotor med effekten 115 alternativt 136 hästar. Senare kommer en biturbodiesel som ger 177 hästkrafter och kombineras med en ny dubbelkopplingslåda
Med hjälp av start/stoppteknik ska den snålaste i40-kombin klara sig med 5 l/100 km.
Bland funktioner som finns på tillvalslistan märks bi-xenonstrålkastare med aktivt kurvljus samt körfältsassistent, även kallad vingelvarning.
I Hyundais monter i Genève står också nya sportcoupén Veloster, som får Europapremiär. Där finns även konceptbilen Curb, som är en sorts suv-coupé utrustad med avancerad infotainmentteknik, kallad Blue Link.