Den 10 juli lyfter Hyundai skynket för Ioniq 6 N – märkets mest avancerade elbil hittills – under anrika Goodwood Festival of Speed. Med en helt ny fjädringsgeometri, nästa generations N e-shift och ett förbättrat driftläge tar modellen sikte på körentusiaster med höga krav.
Hyundai bekräftar att premiären sker kl. 13:30 svensk tid, och inför avtäckningen släpper man en teaserfilm som visar bilens kraftfulla silhuett och aggressiva prestanda.
Läs också: Svenska priser klara för rymliga Hyundai Ioniq 9
Banfokus med ny fjädringsuppsättning
Ioniq 6 N bygger vidare på grunden från Ioniq 5 N men har fått en helt omarbetad fjädringsgeometri. Med längre caster-trail, lägre rollcentrum och nya elektroniskt styrda dämpare lovar Hyundai bättre vägkontakt, tydligare feedback och ökad stabilitet i kurvor – egenskaper som lär märkas på både bana och landsväg.
Sedanformen möjliggör dessutom lägre tyngdpunkt jämfört med crossover-syskonet, vilket ger sportigare köregenskaper utan att tumma på komfort.
Läs också: Hyundai RN24 – RÖK. RÅ. RASK.
Ny generation N e-shift – och ljud
Ioniq 6 N får andra generationen av Hyundais artificiella växellåda för elbilar. N e-shift simulerar traditionella växlingssteg och är nu aktiv i alla körlägen. Tillsammans med ett nytt visuellt växlingsstöd – N Ambient Shift Light – kan föraren växla manuellt med millimeterprecision.
Även ljudupplevelsen har förbättrats. N Active Sound+ levererar en motorljudssimulering som enligt Hyundai ska förstärka både inlevelse och körkänsla – och samtidigt förstärka illusionen av växling.
Läs också: Hyundais galnaste elbil? – värstingvariant av Inster på G
Driftläge för alla nivåer
Ioniq 6 N är inte bara byggd för rakt fram. Driftläget, N Drift Optimizer, har utvecklats för att tillåta mer anpassning efter förarens erfarenhet. Oavsett om du är nybörjare eller van banförare kan inställningarna skräddarsys för att underlätta kontrollerade sladdar.
För den som är på plats i Storbritannien visas Ioniq 6 N i Hyundais monter vid Goodwood Festival of Speed. Besökare får inte bara se bilen i verkligheten – de kan även testa racingupplevelser i simulatorer och ta bilder i specialdesignade fotobås.
Den som genomför alla aktiviteter får dessutom tillgång till N-läktaren med utsikt över den legendariska hillclimb-banan.
Läs även: PROV: Hyundai Inster – tillbaka till samtiden
För elbilar med körglädje i fokus
Ioniq 6 N förkroppsligar Hyundais strategi för framtidens eldrivna prestandamodeller, baserad på märkets tre N-pelare: Corner Rascal, Racetrack Capability och Everyday Sports Car.
– Vårt mål har aldrig varit att jaga effektrekord, säger Joon Park, ansvarig för N-serien hos Hyundai. Vi vill visa att elbilar kan erbjuda genuin körglädje.
Ioniq 6 N förväntas gå i produktion senare under 2025. Priser och svensk lansering har ännu inte bekräftats.