När Hyundai presenterade sin framtidsstrategi ”Hyundai Way” under sina investerardagar blev det tydligt att ambitionerna är höga. Fram till 2030 ska försäljningen öka med 30 procent och hybriderna spelar en viktig roll.
Hyundai räknar med att sälja 5,55 miljoner bilar under 2030, varav två miljoner elbilar. Hybridförsäljningen i Europa förväntas öka till 220 000 år 2028, från cirka 150 000 i år.
– De optimistiska förväntningarna kring elektrifieringen har gett vika för ökad oro. Med den senaste tidens inbromsning av elbilsförsäljningen har efterfrågan på hybrider ökat, säger Hyundais vd Jaehoon Chang till Automotive News.

En del av elbilarna kommer inte att vara renodlade elbilar utan så kallade seriella hybrider. På svenska betyder det att de har en förbränningsmotor som fungerar som räckviddsförlängare och laddar batteriet. Då kan räckvidden bli över 90 mil.
Hyundai kallar seriehybriderna för EREV (Extended-Range Electric Vehicle). De första ska lanseras 2026.
I dag har Hyundai sju hybridmodeller i sitt globala modellprogram. Det ska dubbleras till 14 år 2030. Då ska Hyundai även ha 21 elbilar.
Hyundai ser att hybrider kommer att bli populära i USA där motståndet mot elbilar är stort, men många vill ha lägre bensinförbrukning.
Läs även:
TEST: Hyundai Tucson laddhbyrid möter Volkswagen Tiguan, Audi Q3 och Peugeot 3008
Vi kör Hyundai Tuscon facelift – ”smartare, billigare och snålare”