Hoppa till innehåll

I korthet: Däcksåpa, NCAP, Trabant

Ford, som erbjudit sig att ersätta 13 miljoner Firestone-däck, kommer nu att begära att Firestone står för en del av kostnaden, cirka tre miljarder dollar. Före detta östtyska kultbilen Trabant är långt ifrån utrotning: det finns 170.000 kvar i Tyskland. Citroën har gett klartecken för modellen Pluriel, som tar upp arvet efter salig Lillcittran. Bland […]

Ford, som erbjudit sig att ersätta 13 miljoner Firestone-däck, kommer nu att begära att Firestone står för en del av kostnaden, cirka tre miljarder dollar. Före detta östtyska kultbilen Trabant är långt ifrån utrotning: det finns 170.000 kvar i Tyskland. Citroën har gett klartecken för modellen Pluriel, som tar upp arvet efter salig Lillcittran. Bland annat i dagens nyhetssammanfattning.

FORD-FIRESTONE: Ford kan komma att begära att Firestone står för en del av notan på 30 miljarder kronor, när 13 miljoner SUV-däck ska bytas ut gratis för kunderna, rapporterar tidskriften Newsweek. Uppgiften är inte bekräftad av Ford, men enligt tidskriften har Fordchefen Jac Nasser antytt detta till medlemmar i kongressen.
NCAP: Krocktesterna som Euro NCAP genomför har betytt mycket för ökad säkerhet i bilarna. Men när bilarna blir maximalt krocksäkra, ökar påkänningarna på passagerarnas nacke, konstaterar en brittisk undersökning. G-krafterna vid påkörning bakifrån har ökat kraftigt, enligt undersökningen. Talesmän för Euro NCAP förnekar siffrorna, men medger att frågan är allvarlig och bör tas med i analyserna av framtide krockprov.
CITROËN: Den franska biltillverkaren har gett grönt ljus för tillverkning av den stilstudie som kallas Pluriel och som kan sägas vara en fortsättning på den enkla, praktiska småbilen 2CV, “Lillcittran”, som hade nedrullbart tygtak och uttagbara stolar redan på 50-talet. Pluriel, som ställdes ut på Frankfurtsalongen 1999, bygger på samma plattform som kommande Citroënmodellerna C2 och C3, och får ett tak som kan fällas ned på ett sätt så att bilen kan användas både som halvkombi och mini-pickup.
TRABANT: Den lilla folkbilen Trabant, i folkmun kallad Trabi, som tillverkades i f d Östtyskland, ansågs höggradigt trafikfarlig och miljöförstörande med sin plastkaross och stinkande tvåtaktsmotor. Den görs inte längre, och många hoppades att den snabbt skulle försvinna ur gatubilden. Men nu meddelas att det fortfarande finns minst 170.000 exemplar registrerade i Tyskland.
DAEWOO: General Motors meddelade på tisdagen tillsammans med den bankrupta koreanska biltillverkaren Daewoo att man påbörjat konkreta förhandlingar om att GM övertar personbilsverksamheten inom Daewoo. Man eftersträvar att komma överens ”så snart som möjligt”. Genom köpet i Sydkorea skaffar sig GM en bättre position på den asiatiska marknaden.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.