Det är Seko (Service- och kommunikationsfacket) och Elektrikerförbundet som utvidgar sina sympatiåtgärder och därmed vägrar ansluta Teslas kommande laddare till elnätet.
Under året har Tesla som mål att öppna 20 laddstationer i Sverige, av totalt 35 stycken de kommande åren, enligt en artikel i Dagens Arbete.
Men sedan i mars har Sekos medlemmar pausat sitt arbete med att ansluta Teslas nybyggda laddstationer till de lokala elnäten. Elektrikerförbundet har sedan i slutet på mars utökat Sekos sympatiåtgärder.
Hittills har Tesla emellertid lyckats runda fackförbundens blockader. Gällande elnäten kan det dock bli svårare, menar Janne Halvarsson, gruppchef hos Seko Mellannorrland.
– Jag ser det som en omöjlighet att runda det här, säger Janne Halvarsson, enligt Dagens Arbete.
– Kollektivavtalsteckningen bland elnätsbolagen är hög. Många av bolagen ägs ju av kommunerna och där finns i regel kollektivavtal.
I småländska Ljungby har Tesla nyligen installerat 20 laddstolpar – som just nu inte fyller någon funktion.
– Kablarna är nedgrävda, men det finns ingen el i dem, tillägger Ann-Charlotte Kling, ordförande för Seko Södra, enligt samma källa.
– Och det kommer inte bli någon ström i dem så länge den här konflikten håller på. De kommer helt enkelt inte kopplas på till elnätet.
Vad tycker du? Kommentera gärna!