De nya megawattladdarna kommer från Alpitronic och heter HYC1000. Ionity blir först ut med de nya laddarna.
Med 1 000 kW laddning går det att utöka räckvidden med 30 mil på 8 minuter – men det kommer att ta några år innan det blir vanligt med bilar som klarar så pass hög laddeffekt.
Därför är det inte konstigt att Ionity till en början begränsar laddeffekten till 600 kW. Redan det är mer än vad de flesta bilar klarar av.
Läs även: Ny laddteknik i Polestar 5 laddar rekordsnabbt
Öppnar till hösten
De nya laddsolparna kommer att tas i bruk under nästa halvår. Men redan i maj börjar Ionity att testköra de nya laddstolpar i München.
– Det här är ett viktigt steg i vår ambition att erbjuda ultrasnabb, bekväm laddning i stor skala för elbilsförare i hela Europa, säger Jeroen van Tilburg, vd för Tionity.
I och med att Ionity är medlem i nystartade Spark Alliance kommer även kunder hos laddföretagen lectra, Fastned och Atlante också ladda med Ionitys nya megawattladdare.
Läs även: Fyra laddbolag bildar Spark Alliance – största nätverket i Europa