IVECO tar nästa kliv i elektrifieringen av tungtrafiken och ger sig in i kampen med Volvo.
Efter chassibilen S-eWay lanseras nu S-eWay som dragbil: en helelektrisk lastbil särskilt utvecklad för regional- och fjärrtransporter i Norden.
Med en räckvidd på upp till 600 kilometer, snabbladdning på 350 kW och ett batterihanteringssystem anpassat för temperaturer från –30 till +45 grader, riktar sig nyheten direkt till åkerier som kör långa sträckor genom Sverige och övriga Norden.
– Med S-eWay dragbil visar vi att eldrift nu är ett realistiskt och pålitligt alternativ även för tunga fjärrtransporter i vårt klimat. Vi ser en snabbt växande efterfrågan på eldrivna lösningar, säger Kåre Neergaard, Head of Product & Marketing på Hedin Nordic Truck, som representerar IVECO i Norden.
Läs också: Iveco: ”Fördelar med en elektrifierad flotta”
Byggd för nordiska vägar
Den nya dragbilen bygger på Iveco:s S-Way-plattform och drivs av en e-axel från systerbolaget FPT Industrial, som levererar 480 kW kontinuerlig effekt direkt till hjulen.
Tre LFP-batteripaket på totalt 603 kWh (97 procent användbar energi) ger räckvidden, medan snabbladdning från 20 till 80 procent sker på cirka en timme.
En nyhet är den aerodynamiskt optimerade fronten AeroCab, som är 26 centimeter längre än traditionella hyttlösningar.
Förlängningen uppfyller EU:s riktlinjer för energieffektivitet och möjliggör längre fordonskombinationer utan att kompromissa med svängradiekraven – en viktig aspekt i nordiska logistiksystem.
Fokus på trygghet
För att ge åkerier långsiktig säkerhet erbjuder IVECO upp till 10 års eller 1,2 miljoner kilometers garanti.
Samtidigt är förarupplevelsen prioriterad med smart ruttplanering, ePTO för exempelvis kylaggregat och en HMI-miljö med fokus på komfort.
Försäljningen av S-eWay dragbil väntas starta under hösten 2025 i Sverige och övriga Norden.