Enligt ACEA registrerades endast 49 nya Jaguar-bilar i Europa i april 2025, vilket motsvarar en minskning på 97,5 procent jämfört med samma månad 2024 då 1 961 bilar såldes. Under årets första fyra månader har Jaguar registrerat 2 665 bilar, en nedgång med 75,1 procent jämfört med motsvarande period året innan, enligt Motor1.
Den nedåtgående trenden syns även globalt. Under första kvartalet 2025 registrerades 7 070 Jaguar-bilar världen över – en minskning med 47,7 procent. Totalt såldes 26 862 Jaguars globalt under det senaste räkenskapsåret.
Läs också: Jaguars renässans – det stora språnget
Flera modeller har fasats ut
Bakgrunden till de låga registreringssiffrorna är en omfattande förändring av modellutbudet. Jaguar har successivt avslutat produktionen av flera modeller, däribland F-Type, XE, XF, E-Pace och I-Pace. Endast suven F-Pace finns kvar tillfälligt.
Företaget planerar att återlansera varumärket som ett renodlat elbilsmärke med ny design, ny teknik och ett tydligare premiumfokus. Första steget i nysatsningen blir en eldriven grand tourer, kallad Type 00, som väntas lanseras under 2026.
Enligt uppgift får modellen ett startpris på över 1,4 miljoner kronor och positioneras i ett exklusivt segment snarare än volymförsäljning. Ytterligare elbilar är planerade under andra halvan av decenniet.
Läs också: Jaguar går all-in på el – ingen hybrid eller bensin i framtiden
Koncernens vinst drivs av Land Rover
Trots den tillfälliga nedgången för Jaguar har moderbolaget Jaguar Land Rover (JLR) redovisat en stark finansiell utveckling. Under det senaste räkenskapsåret uppgick vinsten till 3,33 miljarder dollar, den högsta på över ett decennium.
Det goda resultatet förklaras främst av efterfrågan på Land Rovers suv-modeller, särskilt Defender, Range Rover och Range Rover Sport, som tillsammans sålde över 272 000 exemplar. Försäljningen i Nordamerika ökade med 14,4 procent under första kvartalet 2025, vilket bidrog till att balansera ut svagare siffror i andra marknader.
Jaguar befinner sig i ett strategiskt mellanläge där stora delar av verksamheten omformas. Målet är att återetablera sig som en konkurrenskraftig aktör i det elektriska premiumsegmentet. De kommande åren blir avgörande för hur marknaden tar emot märkets nya inriktning och designfilosofi.