Medan andra tillverkare tvekar inför en eldriven framtid, går Jaguar all-in. Märket har redan skrotat bensin- och hybridmotorer i sin framtida lineup och satsar helhjärtat på eldrift.
Det bekräftar Jaguars chef Rawdon Glover i en intervju med Autocar, där han slår fast att den nya elplattformen enbart är byggd för batteridrivna bilar.
– Vi tog beslutet redan 2021 att ha en dedikerad elplattform. Det finns ingen möjlighet att stoppa in en V8 eller något annat, säger Glover.
Läs även: Nya I-Type är ingen E-Type, men gör 0–100 km/h på 1,86 sek

Jaguars mest extrema GT
Jaguars eldrivna framtid inleds med I-Type GT, en fyrdörrars grand tourer med inspiration från Type 00-konceptet. Och prestandan blir minst sagt brutal.
Den toppversion som Glover själv testat levererar hela 986 hästkrafter och en toppfart på 250 km/h.
– Det var den roligaste körupplevelsen jag haft under min tid på Jaguar, säger han.
Men trots den extrema effekten ser Jaguar inte I-Type som en sportbil.
– Den är byggd för att kunna köras i högt tempo under längre sträckor – och du ska ändå kliva ur bilen och må bra, förklarar han.
Designen behålls – men med fyra dörrar
Jaguars konceptbil Type 00 får en tydlig koppling till produktionsmodellen, men en viktig förändring görs – I-Type GT får fyra dörrar istället för två. De dramatiska proportionerna, de skarpa LED-strålkastarna och de distinkta horisontella bakljusen kommer dock att leva vidare.
Inredningen väntas bli minimalistisk utan att överväldiga föraren med teknologi, och Jaguar antyder att en unik lösning för infotainmentskärmen kan finnas på plats. Type 00-konceptet hade skärmar som kunde gömmas helt – om det blir verklighet i produktionen återstår att se.

Priset blir lägre än väntat
När Jaguar först tillkännagav den elektriska GT:n spekulerades det i ett startpris på över 2 miljoner kronor. Nu antyder Glover att bilen kan hamna runt 128 000 dollar (cirka 1,4 miljoner kronor) – betydligt lägre än de första uppskattningarna.
Jaguar planerar att presentera den färdiga bilen innan årets slut, med produktionsstart sommaren 2026. I-Type GT blir startskottet för märkets elbilssatsning, och därefter väntar en större sedan och en eldriven SUV.
Är det rätt beslut av Jaguar att satsa helt på elbilar – eller borde de ha kvar bensinalternativ? Kommentera nedan!