Hoppa till innehåll
Recharge

Jaguar går all-in på el – ingen hybrid eller bensin i framtiden

Jaguars nya I-Type GT blir en av märkets snabbaste bilar någonsin, men den som hoppades på en mullrande V8 får leta någon annanstans.

Medan andra tillverkare tvekar inför en eldriven framtid, går Jaguar all-in. Märket har redan skrotat bensin- och hybridmotorer i sin framtida lineup och satsar helhjärtat på eldrift.

Det bekräftar Jaguars chef Rawdon Glover i en intervju med Autocar, där han slår fast att den nya elplattformen enbart är byggd för batteridrivna bilar.

– Vi tog beslutet redan 2021 att ha en dedikerad elplattform. Det finns ingen möjlighet att stoppa in en V8 eller något annat, säger Glover.

Läs även: Nya I-Type är ingen E-Type, men gör 0–100 km/h på 1,86 sek

Rawdon Glover, chef för Jaguar, framför en rosa bakgrund med Jaguar-logotypen, klädd i mörk kavaj och glasögon.
Jaguars chef Rawdon Glover är övertygad om att märkets framtid är 100 procent elektrisk – och att förbränningsmotorer inte längre hör hemma i planerna. Foto: Jaguar

Jaguars mest extrema GT

Jaguars eldrivna framtid inleds med I-Type GT, en fyrdörrars grand tourer med inspiration från Type 00-konceptet. Och prestandan blir minst sagt brutal.

Den toppversion som Glover själv testat levererar hela 986 hästkrafter och en toppfart på 250 km/h.

– Det var den roligaste körupplevelsen jag haft under min tid på Jaguar, säger han.

Men trots den extrema effekten ser Jaguar inte I-Type som en sportbil.

– Den är byggd för att kunna köras i högt tempo under längre sträckor – och du ska ändå kliva ur bilen och må bra, förklarar han.

Designen behålls – men med fyra dörrar

Jaguars konceptbil Type 00 får en tydlig koppling till produktionsmodellen, men en viktig förändring görs – I-Type GT får fyra dörrar istället för två. De dramatiska proportionerna, de skarpa LED-strålkastarna och de distinkta horisontella bakljusen kommer dock att leva vidare.

Inredningen väntas bli minimalistisk utan att överväldiga föraren med teknologi, och Jaguar antyder att en unik lösning för infotainmentskärmen kan finnas på plats. Type 00-konceptet hade skärmar som kunde gömmas helt – om det blir verklighet i produktionen återstår att se.

Interiör av Jaguar Type 00 Concept med en futuristisk ratt, rena linjer och en mittkonsol i kopparfinish.
Så här kan framtidens Jaguar-interiör se ut – en minimalistisk och lyxig kupé utan skärmkaos, inspirerad av Type 00 Concept. Foto: Jaguar

Priset blir lägre än väntat

När Jaguar först tillkännagav den elektriska GT:n spekulerades det i ett startpris på över 2 miljoner kronor. Nu antyder Glover att bilen kan hamna runt 128 000 dollar (cirka 1,4 miljoner kronor) – betydligt lägre än de första uppskattningarna.

Jaguar planerar att presentera den färdiga bilen innan årets slut, med produktionsstart sommaren 2026. I-Type GT blir startskottet för märkets elbilssatsning, och därefter väntar en större sedan och en eldriven SUV.

Är det rätt beslut av Jaguar att satsa helt på elbilar – eller borde de ha kvar bensinalternativ? Kommentera nedan!

Sveriges främsta Formel 1-reporter – på plats i depån varje säsong sedan 2019. Redaktör och F1-expert på auto motor & sport med erfarenhet från bland annat Vasabladet, Hufvudstadsbladet, Svenska YLE, Viaplay, Nyhetsmorgon, Starbay, Official F1 Race Programme, FormelDirekt och Sportime Magazin. Bevakar F1, analyserar bilindustrin och provkör bilar – från elbilar till sportbilar. Hejar på Bajen.

Email: christoffer.linden@automotorsport.se
Credits
Foto: Jaguar

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.