Hoppa till innehåll

Jaguar utmanar BMW:s Ring-Taxi

BMW M5 får konkurrens som taxibil på Nürburgring. Jaguar skjutsar numera runt skrikande passagerare i en XJ Supersport Long Wheelbase med 510 hästar, racestolar och störtbåge på Nordslingan.

Jaguar utmanar BMW:s Ring-Taxi
Jaguar XJ Supersport har en kompressor-V8 på 510 hästar och 625 Nm. 0–100 km/h går på 4,9 sekunder – passande siffror för en Nürburgring-taxi. Klicka för att komma till bildgalleriet!

Att få uppleva Nürburgring är stort i sig, men att göra det i passagerarsätet medan en riktigt rutinerad förare tar sig igenom de 154 kurvorna är ännu större. BMW har kört både M3 och M5 som Ring-Taxi tidigare, bland annat med den berömda föraren Sabine Schmitz, men nu får tyskarna konkurrens från England.

Jaguar har redan nu en omfattande testverksamhet vid Nürburgring. Nu startas också taxiverksamhet med XJ-modellen, närmare bestämt långversionen av XJ Supersport.

”Vi tycker att XJ Supersport är modellen som oftast överraskar motorjournalisterna med sin prestanda, helt enkelt eftersom de förväntar sig en stor lyxbil. XJ-modellens aluminiumarkitektur betyder att den är vridstyv och lätt, vilket gör den väldigt bra på bana. För att understryka det, skapade våra ingenjörer denna specialtaxiversion för Nürburgring som våra utbildade förare kan köra passagerarna i på ett säkert sätt”, säger Frank Klaas, kommunikationschef på Jaguar och Land Rover.

Specialmodellerna som ska rulla på Nordslingan är lackade i mattgrå färg och är försedda med både Sport- och Speed-paketen, vilket bland annat innebär att toppfarten höjs från 250 till 289 km/h. På insidan har de bekväma och kylda komfortstolarna bytts ut mot fyra racestolar med fyrpunktsbälten och en störtbåge har installerats.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.