Kombibilarna är inte utdöda än, trots att suvarna gör sitt allra bästa för att sno så många kombiköpare som möjligt. Jaguar lanserar nu andra generationen XF Sportbrake – en konkurrent till bland andra Volvo V90, BMW 5-serie och Mercedes E-klass.
Jaguar XF Sportbrake ska vara lika trevlig att köra som sedanmodellen men erbjuda bättre lastutrymme, enligt Jaguar. Sedanversionen av XF fick blandad kritik när vi testade i nummer 3/2017 men den fick mycket beröm för köregenskaperna.
”Det du får offra i form av bekvämlighet har du igen när det kommer till körglädje. XF är verkligen förarens vagn”, skrev vi i testet mot konkurrenterna.

XF Sportbrake kommer med både bensin- och dieselmotorer, bak- eller fyrhjulsdrift och två växellådor: en sexväxlad manuell och en åttastegad automat. Fyrhjulsdriftssystemet kan skyffla kraften framåt på 250 millisekunder vid behov vilket är snabbare än med tidigare system.
Instegsmodellen är dieseldriven och har 163 hästkrafter, bakhjulsdrift och manuell låda. Den slinker under 120-gramsgränsen när det gäller koldioxidutsläpp. Men de flesta köpare lär hoppa upp till 180-hästarsmodellen som går att få med fyrhjulsdrift.
Högre upp i modelltrappan finns en dieselmodeller med 240 och 300 hästkrafter (där den sistnämnda är en V6-motor) samt en bensinfyra med turbo på 250 hästkrafter. På andra platser i världen kommer också en bensin-V6:a på 380 hästkrafter. Det finns ingen hybridvariant.
Jaguar skryter mycket om aluminiumkarossen som sparar vikt. Tjänstevikten för instegsmodellen ligger på 1.660 kilo.

Bagageutrymmet lastar 565 liter med baksätet uppfällt och 1.700 liter med baksätet nedfällt. Och det finns en detalj som Volvo V90 inte kan skryta med: baksäte som är fällbart 40/20/40. Du som drar släp lär uppskatta att XF Sportbrake får ha upp till två ton på kroken – mer än sedanversionen av XF och suven F-Pace.
Till skillnad från förra generationen har bilen också flera aktiva säkerhetssystem, som dödavinkelnvarning, adaptiv farthållare och filhållningsassistans. En annan skillnad är att nykomlingen faktiskt är sex millimeter kortare än gamlingen, men axelavståndet är längre vilket ska ge bättre innerutrymmen.
”Den ser bättre ut än sedanmodellen, tycker jag”, säger Jaguars designchef Ian Callum till Autocar.
Bland tekniknyheterna finns en nyckel som bilföraren har runt handleden och som tål både stötar och vatten, och ett luftfiltreringssystem som stänger ute farliga utsläpp.

Motorer
| Modell | Effekt | Vridmoment | Automat? | AWD? |
| 2,0D | 163 hk | 380 Nm | Tillval | Nej |
| 2,0D | 180 hk | 430 Nm | Standard | Tillval |
| 2,0D | 240 hk | 500 Nm | Standard | Standard |
| 3,0D | 300 hk | 700 Nm | Standard | Standard |
Det finns också en 2,0-liters fyrcylindrig bensinfyra på 250 hästkrafter och en 3,0-liters V6-bensinare på 380 hästkrafter. Den sistnämnda ska inte säljas i Europa.
Lastutrymme
| Modell | Uppfällt baksäte | Nedfällt baksäte |
| Mercedes E-klass Kombi | 640 | 1.820 |
| BMW 5-serie Touring | 570 | 1.700 |
| Jaguar XF Sportbrake | 565 | 1.700 |
| Audi A6 Avant | 565 | 1.680 |
| Volvo V90 | 560 | 1.526 |
Lastutrymmet mäts i liter enligt VDA-standarden.
Tjänstevikt
| Modell | Tjänstevikt (kg) |
| Jaguar XF Sportbrake | 1.660 |
| Mercedes E-klass Kombi | 1.705 |
| BMW 5-serie Touring | 1.715 |
| Audi A6 Avant | 1.765 |
| Volvo V90 | 1.832 |
Siffrorna gäller lättaste modellversionen.