Hoppa till innehåll

Japan tappade en halv miljon bilar

Konsekvenserna för bilindustrin efter Japans jordbävning och tsunami är enorma. Närmare en halv miljon bilar har inte blivit producerade under första månaden efter katastrofen och nu sprider sig komponentbristen över hela världen – var ska det sluta? I fredags hölls en tyst minut i Japan för att hedra de nästan 30.000 människor som konstaterats döda […]

Konsekvenserna för bilindustrin efter Japans jordbävning och tsunami är enorma. Närmare en halv miljon bilar har inte blivit producerade under första månaden efter katastrofen och nu sprider sig komponentbristen över hela världen – var ska det sluta?


I fredags hölls en tyst minut i Japan för att hedra de nästan 30.000 människor som konstaterats döda eller ännu är saknade efter den fruktansvärda jordbävningen. En månad har gått sedan katastrofen skakade Japan och nu börjar bilden så smått att klarna för japanska bilindustrin, som mer eller mindre stått still på grund av skador och elbrist.

Produktionsbortfallet sedan 11 mars beräknas uppgå till en halv miljon bilar och siffran stannar inte där då flera av de japanska tillverkarna inte fått igång alla sina fabriker. De som är igång kör inte fullt tempo utan har gått ner i takt.

Komponentbristen har nu börjat märkas på allvar runt om i världen och den blir allt mera märkbar då lagren tar slut. Leveranserna från Japan går på båt och brukar ta två till sju veckor, en del leveranser av det som tillverkades innan jordbävningen för fyra veckor sedan kommer alltså fortfarande fram – men snart är även dessa slut.

Japan tappade en halv miljon bilar

Det är de här små processorerna som styr det mesta i en modern bil. Varje processor kan vara helt unik och mycket svår att ersätta med komponenter från andra tillverkare. På videon längst upp syns de fruktansvärda konsekvenserna av tsunamin när vattennivån steg med upp till tretton meter på sina ställen. Notera att vattnet är uppe på tredje våningen i höghuset på andra sidan.

I USA och Europa saknas vissa specialkulörer som tillverkas i färgfabriker i Japan men mera allvarligt är att många vitala elektronikkomponenter tar slut. En av de största tillverkarna av mikroprocessorer, Renesas Electronics Corporation, står för över 40 procent av leveranserna till fordonsindustrin och de skadades svårt av jordbävningen.

Renesas försöker nu flytta produktion till andra fabriker i Asien. Den flyttprocessen tar dock flera månader och under tiden blir produktionsbortfallet en mycket svår nöt att lösa för bilindustrin. Varje bil kan ha 30-100 mikrochip som kontrollerar allt från elhissar till motorstyrning och utan dessa går det inte att bygga klart bilarna.

Flertalet av de stora tillverkarna i Europa har infört korttidsveckor och fler lär följa, på grund av komponentbrist. De tyska varumärkena verkar relativt oberörda ännu men även där kan nog bristen på enskilda nyckelkomponenter märkas snart. Volvo har meddelat att man klarar nuvarande vecka men sedan kan bristerna bli märkbara då cirka tio procent av komponenterna tillverkas i Japan. Saab har andra problem just nu, som vi vet, men även de lär drabbas av komponentbrist på sikt.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.